Trigonometrijska točka I. reda: 405 Dujanova kosa

Stabilizacija/
signalizacija

Piramida, visina h = 15.0 m

Dujanova kosa nije stara A-U trigonometrijska točka. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere SFRJ postavljen je 1946. betonski stup (G.I.J.A, VGI Beograd). Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u bivšoj državi izgrađena je između 1957.-1968. kamena piramida (jedinstvena u Hrvatskoj) na čijem je vrhu betonski stup. U RH piramida nije obnovljana (DGU).
U A-U vojnim izmjerama upotrebljavana je trig. točka I. reda Petri vrh (Petrov vrch, oko 7 km zapadno od Dujanove kose). U trigonometrijskim izmjerama u SFRJ ta je točka izbačena.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 36' 06'' E = 569991.8 m φ = 45° 36' 07'' y = 6452983.3 m
λ = 17° 23' 50'' N = 5051698.5 m λ = 17° 24' 08'' x = 5050971.2 m
hWGS84 = 875.5 m HHVRS71 = 829.8 m HTrst = 830.0 m HTrst = 830.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 203 Kućerina (219°)
208 Vis (328°)
247 Papuk (119°)
253 Brezovo polje (192°)
391 Novoselsko brdo (268°)
401 Gradina (18°)
403 Brežić (67°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Dujanova kosa - kosa (kosina, laz); Vrani kamen - brdo / vrelo (izvor) (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
TT nije označena / Vranovi Kamen, Vocicza Quelle - Provinz Slavonien (1781–1783) - First Military Survey
TT Dujanova kossa TP 437,87 - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Dujanova kosa (Šljeme) - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / Vrani kamen - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Potočani, 1862

IV.
TT označena/ 405, Vrani kamen - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Vrani kamen

HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometrijska točka se nalazi na hrptu zapadnog Papuka uz pl. put prema Crnom vrhu (KT HPO 1.9.) u predjelu Dujanova kosa odnosno istočno od kamenitog grebena brda Vrani kamen.

Trenutačno nema žiga. Priznaje se fotografija obilaznika uz kamenu geodetsku piramidu.

Mali vršni proplanak obrastao je visokom šumom i s njega nema vidika.

Vidikovac

U blizini nema vidikovca.

Okolni vrhovi

Crni vrh (864 m), KT HPO 1.9. (vidi: Planinarski portal)

Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, F. Želinski (1. 10. 2017.), D. Špoljarić (4. 8. 2022.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Bajina poljana - Vrani kamen - trigonometar Dujanova kosa (pješačenjem)

Opis puta

Na Bajinoj poljani i raskrižju* šumskih makadamskih putova, nedaleko lovačke čeke, odvaja se pl. put za Dujanovu kosu i Crni vrh (označeno putokazom). Tu markirani put ulazi u šumu i vodi po vlakama kroz šumu ravnomjerno se uspinjući. Na 1,1 km-u put prelazi šumski makadamski put i nastavlja po stazi kroz šumu ravnomjerno se uspinjući. A na 2,1 km-u prolazi mimo kamenog grebena Vrani kamen. Na velikom kamenu podno grebena je upisni tuljac i žig Slavonskoga planinarskog puta (SPP). Tristotinjak m dalje desno se odvaja markirani put prema grebenu. Pravo put vodi po vlaki blago se uspinjući do raskrižja (desnog odvojka puta prema Ljutoču i Zvečevu) te nastavlja po blagoj vršnoj padini do trigonometrijske točke.

*Do Bajine poljane i spomenutog raskrižja možemo doći vozilom od pl. doma Petrov vrh po dva makadamska kolna puta, sjeverniji je kraći a južniji, prati slojnice, i nešto je duži. U doba obilnih padalina ili topljenja snijega ili sječe i odvoza drva kolni putovi mogu biti oštećeni vododerinama i dubokim kolotrazima.

Duljina 3.5 km
Vrijeme 1.15 h
GNSS trag gnss/402_bajinapoljana_dujanova_kosa.gpx

prijevoj Međa - trigonometar Dujanova kosa (pješačenjem)

Opis puta

Uspon započinje na desnom (sjevernom) odvojku šum. kol. puta na raskrižju pl. putova s putokazima i putokaznim pločama na prijevoju Međa*. Tu je početak uspona na hrbat i nastavno na Crni vrh ili Dujanovu kosu, Vran kamen i pl. dom Petrov vrh. Do raskrižja vode pl. put iz Novog Zvečeva (preko Ljutoča) i pl. put od Vran kamena (preko Lisine). Prilazni put do hrbata i nastavno do Crnog vrha kratko vodi po odvojku šumskog kolnog puta do desnog skretanja u šumu (označeno putokaznom pločom na stablu uz lijevi rub kol. puta). Nastavno put kratko vodi preko proplanka do izlaska na široku vlaku umjereno se uspinjući kroz šumu do malog proplanka. Otuda se put kratko spušta a zatim oštrije uspinje do desnog (istočnog) ruba oveće površine posječene i iskrčene šume. Nastavno pl. put kratko vodi uz rub šume mimo obavjesne ploče Hrvatskih šuma zatim ulazi u šumu vrlo oštro se uspinjući po šum. stazi do raskrižja pl. putova na hrbatu (smjerovi označeni putokaznom pločom i strjelicama smjera). Desno po hrptu blago se uspinjući po novo probijenoj vlaki put kratko vodi do pl. skl. Crni vrh i istoimene KT HPO-a. Lijevo (u smjeru zapada) pl. put vodi prema Dujanovoj kosi (i Vran kamenu i pl. domu Petrov vrh) blago se spuštajući po vlaki do sedla. Ubrzo skreće na drugi vlaku (označeno strjelicom smjera) i nastavlja po njoj kratko uz stjenoviti hrbat a dalje po prostranom blago zaobljenom hrbatu kroz šumu do proplanka. Otuda put kratko vodi uz južni rub proplanka (držati se ruba proplanka jer su markacije rijetke ili ih nema!) pa ponovno ulazi u šumu. Nastavno pl. put vodi po vlaki mimo izvora (označeno strjelicom smjera i nazivom) umjereno se uspinjući do trigonometrijske točke.

*Do prijevoj Međa dolazimo iz Voćina. Iz središta Voćina (od dva velika panoa – Hrvatski grb i grb Voćina) nastaviti državnom cestom (D69) prema Kamenskom oko750 m do desnog odvojka uže asfaltne ceste - ul. N. Š. Zrinskog. Na početku ulice je velika zgrada Javne ustanove Parka prirode Papuk (Geo info centar, Geo suvenirnica, Geo bar) s parkiralištem. Nastavno ulicom N. Zrinskoga mimo kuća do vodocrpilišta SOBUNAR gdje prestaje asf. podloga i nastavlja dobar mak. kolni put (oko 1,2 km od zgrade Parka prirode Papuk). Dalje prilazni mak. put vodi uz rječicu/potok Jovanovica mimo nekoliko lovačkih čeka te dvije zapuštene šumarske kuće, pritom nekoliko puta prelazi riječno korito, do raskrižja (oko 10,8 km od zgrade Parka prirode Papuk). Desni odvojak vodi prema kamenolomu a prilazni put nastavlja kratko pravo pa u blagom desnom luku (mimo lijevog odvojka šum. kolnog puta na kojem je rampa) do desnog odvojka šum. kol. put na sedlu Međa i raskrižja pl. putova (oko 11,3 km od zgrade Parka prirode Papuk). Tu su putokazi i početak uspona na Dujanovu kosu i Crni vrh.