Trigonometrijska točka I. reda: 375 Sveta Gera

Stabilizacija/
signalizacija

Piramida, visina h = 20.0 m

Sveta Gera (Gorjanci) nije stara A-U točka. Za potrebe trigonometrijske izmjere FNRJ postavljen je između 1946. i 1949. betonski stupić. Između 1957. i 1968. izgrađena je zidana piramida od cigle na čijem je vrhu postavljen betonski stup s kapitelom za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ. U RH piramida nije obnavljana. Djelomice je oštećena: uz rubove piramide gdjgdje je ispucala žbuka a s JI ruba u donjem dijelu piramide otpala je žbuka.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 45' 34'' E = 408066.4 m φ = 45° 45' 35'' y = 5525122.5 m
λ = 15° 18' 49'' N = 5069557.1 m λ = 15° 19' 06'' x = 5068442.3 m
hWGS84 = 1239.1 m HHVRS71 = 1192.6 m HTrst = 1181.0 m HTrst = 1181.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 196 Plešivica (95°)
384 Brusnik (135°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 374 Javornik, Slovenija (14°)
376 Debeli vrh, Slovenija (214°)
396 Zglavnica, Slovenija (319°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Sveta Gera - vrh, Žumberačka gora (slov. Gorjanci) - planina , Svetog Ilije - kapela (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU), Trdinov vrh (slov. ime vrha)

II.

III.
TT nije označena, Sv. Perai, Sv. Ivan / B. Patefsa, B. Kritsch - Innerösterreich (1784–1785) - First Military Survey
TT St. Gera TP 619,60 / Uskoken Gebirge - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena Sv. Gera, Gorianz / Gorianz - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT nije označena, St. Gertraud (na tom području nema katastarskog plana) - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- ...

IV.
... / 375 - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Sveta Gera
Gorje Žumberačka gora
Okolna naselja Rajakovići, Sekulići, Sošice
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Sošice 4615-4-2-4
HGSS: Žumberačko gorje, 1 : 25 000, 2020.
SMAND: 07 Žumberačko gorje, 1:25.000
PP "Žumberak - Samoborsko gorje" turistička karta 1:50.000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na vršnoj točki Žumberačke gore oko 100-tinjak m istočno od kapele Sv. Ilije i nasuprot nje na slovneskoj strani kapelice Sv. Gere te slovenskog telekomunikacijskog objekta na prostranoj vršnoj livadi.

Priznaje se žig HPS-a. Metalni žig pričvršćen je na kameno podnožje geodetske piramide.

Vrh na kojem je geodetska piramida obrastao je visokom šumom i nema vidika. S visoke geodetske piramide, na koju je uspon zahtjevan i potreban je oprez, pruža se vidik na sve strane.

Vidikovac

Stotinjak metara od vrha je kapela Sv. Ilije nadomak koje je vidikovac s otvorenim vidikom na Sloveniju sve do Alpa.

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 4, Žumberačka gora
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PŠK Trešnjevka-Monter // Planinarski put Žumberkom (PPŽ)
PD Dubovac // Karlovačka obilaznica (KO)
PD Kamenjak // 40 vrhova za 40 godina PD Kamenjak
HPD Željezničar // Hrvatske planinarske kuće (HPK)
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić, N. Bošković (5. 11. 2016.), D. Špoljarić (21. 7. 2019.), D. Špoljarić (24. 7. 2021.), F. Medak (18. 12. 2021.), D. Špoljarić, Pl. sekcija GF (13. 4. 2024.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

pl. dom B. Farkaš (Sekulići) - kroz Gaj - lov. dom Studena voda - kapelica Sv. Ilija (pješačenjem)

Opis puta

Od pl. doma B. Farkaš u Sekulićima put kratko vodi po asfaltnoj cesti (oko 250 m, do pred kraj sela) gdje se lijevo odvaja pl. staza koja se u početku blago spušta u dolac a potom uspinje do makadamske ceste i nastavno po njoj do napuštenoga zaselka Gaj. Iza zaselka put dalje vodi pl. stazom kroz šumu do livade (oko 1,3 km). Ubrzo put s livade izlazi na šumsku makadamsku cestu neposredno prije lovačkog doma Studena vodica (1,6 km). Odavde se put umjereno uspinje i pretežno vodi po makadamskoj cesti osim jedne dobro označene prikrate (na 1,5 km od lov. doma), koja presjeca dugi zavoj ove ceste. Put po prikrati nešto je oštriji i vodi kroz visoku bukovu šumu. Izlaskom na cestu put nastavlja po njoj do oštrog lijevog zavoja (oko 200 m). Otuda možemo nastaviti po cesti do vrha, do kapele Sv. Ilije. Ili, skrenuti na zavoju desno (označeno markacijama i putokazom) na pl. stazu koja kratko vodi kroz šumu a potom po travnatoj padini do kapele. Nastavno desno po mak. kolnom putu mimo telekomunikacijskog tornja oko stotinjak m do drvene barake nasuprot koje je geodetska piramida.

Duljina 5.5 km
Vrijeme 2.00 h
GNSS trag gnss/375_pldomBFarkaspreko-Gaja_kapelicaSvIlija.gpx

pl. dom B. Farkaš (Sekulići) - po cesti - lov. dom Studena voda - kapelica Sv. Ilija (pješačenjem)

Opis puta

Od pl. doma B. Farkaš u Sekulićima put kratko vodi po asfaltnoj cesti (oko 250 m, do pred kraj sela) a nastavno po dobroj makadamskoj cesti mimo lovačkoga doma Sudena vodica (1,6 km). Odavde se put umjereno uspinje i pretežno vodi po makadamskoj cesti osim jedne dobro označene prikrate (na 1,5 km od lov. doma), koja presjeca dugi zavoj ove ceste. Put po prikrati nešto je oštriji i vodi kroz visoku bukovu šumu. Izlaskom na cestu put nastavlja po njoj do oštrog lijevog zavoja (oko 200 m). Otuda možemo nastaviti po cesti do vrha, do kapele Sv. Ilije. Ili, skrenuti na zavoju desno (označeno markacijama i putokazom strijelicom) na pl. stazu koja kratko vodi kroz šumu a potom po travnatoj padini do kapele. Nastavno desno po mak. kolnom putu mimo slovenskog telekomunikacijskog tornja oko stotinjak m do drvene barake nasuprot koje je geodetska piramida.

(fotografije pogledati na opisu puta: pl. dom B. Farkaš (Sekulići) - po cesti - lov. dom Studena voda - kapelica Sv. Ilija)

Foto album
Duljina 4.9 km
Vrijeme 1.45 h
GNSS trag gnss/pldomBFarkas-SvGera.gpx

cret Jarak - trigonometar Sv. Gera (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh započinje nedaleko prirodnog pročistača površinskih voda Cret Jarak i raskrižja makadamskih kolnih putova* (označeno obavijesnim pločama Parka prirode ... ). Od raskrižja pravo kolni put vodi prema Sv. Geri a desno nastavlja do pl. kuće Vodice i dalje ispod vrha Pliješ do granice sa Slovenijom. Oko 20-ak m prije raskrižja početak je prilaznog planinarskog puta do vrha (označeno okruglom markacijom). Put vodi prema jugu, prelazi po mostiću na stalnom potoku Jarak i nastavlja po vlaki/stazi kroz mladu i gustu bukovu šumu do izlaska na makadamski kolni put. Nastavno po njemu do raskrižja pl. putova odnosno spajanja s pl. putom iz Sošica/Boića (označeno putokaznom pločom). Otuda još oko 700 m pl. put vodi po mak. kolnom putu do lijevog skretanja na vlaku i nastavlja po njoj ili po stazi kroz šumu do ponovnog izlaska na mak. kolni put. Pl. put kratko vodi po makadamskom i ubrzo skreće lijevo na vlaku (označeno nepravilnom "dvosmjernom obrubljenom" strjelicom smjera) i nastavlja po vlaki umjereno se uspinjući do sljedećeg izlaska na mak. kolni put. Kratko po njemu do desnog skretanja u šumu (označeno pojasnom i okruglom markacijom). Ubrzo pl. put izlazi iz šume na prostranu livadu, istočni kraj pašnjaka Maličev krč, i nastavlja do raskrižja pl. putova (označeno putokaznom pločom). Desno se odvaja pl. put koji vodi preko Slemena, djelomice uz slovensko-hrvatsku granicu prema Pliješu i pl. kući Vodice. U blagom lijevom luku put vodi prema vrhu mimo solarne klupe, kratko kroz šumu zatim po travnatoj padini do sljedećeg raskrižja pl. putova (označeno slovenskim putokazima). Pl. put prema Sv. Geri vodi lijevo po livadi uz rub šume, nedaleko državne granice, zatim kratko kroz šumu, pa ponovno po livadi i mimo slo. vojnog objekta do raskrižja pl. putova i makadamskog kolnog puta iz Slovenije (označeno slo. crvenim i plavim putokazima). Nastavno po kolnom putu do drvene barake a 20-ak m prije barake odvaja se lijevo kratki put do vršne točke s geodetskom piramidom.
*Do područja Cret Jarak vodi dobar makadamski kolni put iz Sošica. Do tuda možemo osobnim vozilom, kombijem i minibusom.

Duljina 4.6 km
Vrijeme 2.00 h
GNSS trag gnss/375_cretJarak-trigonometarSvGera.gpx

Sošice - Boići - trigonometar Sv. Gera (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na Svetu Geru iz Sošica možemo započeti na raskrižju ulica odnosno kod kapelice u središtu naselja. Prometni i turistički znakovi usmjeravaju nas desno prema slapu Sopot i Jazovki odnosno Svetoj Geri i Blaževom brdu a planinarska putokazna ploča prema Pliješu. Na raskrižju treba nastaviti lijevo (okrugla markacija na frontalnom zidu kuće). Pl. put vodi po asf. cesti između kuća oko 200 m do druge manje kapelice gdje skreće desno na makadamski kolni put (označeno putokaznom pločom). Put vodi mimo nekoliko uređenih kuća do raspela na raskrižju kolnih putova. Desni odvojak kolnog puta a po njemu i pl. put dalje vode do zaselka Boići. Kod prvih kuća u zaselku pl. put skreće desno na šumsku stazu (označeno okruglom markacijom i strelicom smjera na kućnom zidu i pojasnom markacijom na stablu). Nastavno pl. put vodi po stazi kroz šumu do izlaska na vlaku i kratko po njoj desno (označeno „dvosmjernom“ strelicom smjera na kamenu) do lijevog skretanja (označeno strelicom smjera na bukovom stablu). Dalje put vodi po šumskoj stazi kroz šikaru Cepinka umjereno se uspinjući do raskrižja pl. putova na makadamskom kolnom putu (put iz Sošica za Sv. Geru). Desno po kolnom putu pl. put vodi do pl. kuće Vodice a lijevo prema Sv. Geri (označeno putokaznom pločom). Otuda još oko 700 m pl. put vodi po mak. kolnom putu do lijevog skretanja na vlaku i nastavlja po njoj ili po stazi kroz šumu do ponovnog izlaska na mak. kolni put. Pl. put kratko vodi po makadamskom i ubrzo skreće lijevo na vlaku (označeno nepravilnom "dvosmjernom obrubljenom" strjelicom smjera) i nastavlja po vlaki umjereno se uspinjući do sljedećeg izlaska na mak. kolni put. Kratko po njemu do desnog skretanja u šumu (označeno pojasnom i okruglom markacijom). Ubrzo pl. put izlazi iz šume na prostranu livadu, istočni kraj pašnjaka Maličev krč, i nastavlja do raskrižja pl. putova (označeno putokaznom pločom). Desno se odvaja pl. put koji vodi preko Slemena, djelomice uz slovensko-hrvatsku granicu prema Pliješu i pl. kući Vodice. U blagom lijevom luku put vodi prema vrhu mimo solarne klupe, kratko kroz šumu zatim po travnatoj padini do sljedećeg raskrižja pl. putova (označeno slovenskim putokazima). Pl. put prema Sv. Geri vodi lijevo po livadi uz rub šume, nedaleko državne granice, zatim kratko kroz šumu, pa ponovno po livadi i mimo slo. vojnog objekta do raskrižja pl. putova i makadamskog kolnog puta iz Slovenije (označeno slo. crvenim i plavim putokazima). Nastavno po kolnom putu do drvene barake a 20-ak m prije barake odvaja se lijevo kratki put do vršne točke s geodetskom piramidom.