Trigonometrijska točka I. reda: 312 Sv. Ivan

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s postoljem, visina h = 1.2 m

Sv. Ivan je stara A-U točka. Na njenom centru izgrađen je 1947. betonski stup za potrebe prve trigonometrijske izmjere FNRJ (VGI). Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u bivšoj državi izgrađen je između 1957.-1968. novi betonski stup s kapitelom na betonskom postolju. Tijekom vremena udari groma razbili su kapitel i oštetili gornji dio stupa. U RH stup je obnovljen 2011. godine ali bez kapitela (DGU). Sjeverna strana vrha stupa ponovno je oštećena od udara groma.

Fotosfera (rujan, 2017.)

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 42° 52' 26'' E = 578222.5 m φ = 42° 52' 25'' y = 6456080.0 m
λ = 17° 27' 26'' N = 4748668.3 m λ = 17° 27' 44'' x = 4747868.1 m
hWGS84 = 511.8 m HHVRS71 = 469.7 m HTrst = 470.0 m HTrst = 470.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF Drugi projekti: CROSLO

Vezne trig. točke i azimuti 281 Babina gomila (16°)
307 Sv. Ilija (300°)
308 Sv. Juraj (255°)
313 Veliki grad (152°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 287 Ilino brdo, Bosna i Hercegovina (66°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Sveti Ivan - vrh (endonim), status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU, oronim Sv. Ivan za ovo područje ne postoji u Registru

II.

III.
ovom izmjerom Dalmacija nije obuhvaćena - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT označena / S. Ivan - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Sv. Ivan - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / ... - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Giuliana, 1836

IV.
TT je označena, Sv. Ivan / 312, Sv. Ivan - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Sv. Ivan
Okolna naselja Žuljana, Putnikovići
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Polače 4317-4-2-4
HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na zapadnom kraju vršnog grebena južnoga pelješkoga hrpta koji se proteže od Prapratnog do Žuljana, naselja na južnoj strani poluotoka.

Priznaje se žig HPS-a. Metalni žig učvršćen je na gornji dio geodetskoga stupa iznad DGU-ove obavijesne ploče.

Premda je visina vrha "samo" petstotinjak m, s njega je zbog osamljenog/izdvojenog položaja na zapadnom kraju južnoga pelješkoga hrpta koji se proteže od Prapratnog do Žuljana i nenadvišenosti okolnim vrhovima* vidik otvoren na sve strane. Od JI do SZ proteže se Pelješac s brojnim vrhovima do dominantnog vrha Sv. Ilija. U dubini podnožja sjeverne padine smjestilo se pitoreskno naselje Žuljana i istoimena uvala. A preko glavnog pelješkoga hrpta otvara se vidik na ušće Neretve i Ploče. Od sjeverozapada do istoka, od vrhova Rilića, Babine gomile, Tmora i Neprobića (iznad Slanog) obzorom dominiraju grebeni hrvatskih i hercegovačkih planina. Na južnom obzoru i otvorenom moru "ispružio" se Mljet. A na zapadnom obzoru je Korčula s brojnim otočićima a nešto južnije (u smjeru JZ) Lastovo.
*Najviši vrh južnoga pelješkoga hrpta (Čarović, 632 m) je oko 6, 7 km istočnije.

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 4, Dubrovačko područje
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Sniježnica // -
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, B. Habek, F. Želinski (30. 9. 2017.), D. Špoljarić (1. 9. 2020.), D. Špoljarić, R. Scheiner, H. Gold (5. 5. 2022.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Putnikovići - građeni kameni zid/ograda (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

U središtu Putnikovića nasuprot boćališta a uz mjesnu poštu odvaja se prema jugu uža asfaltna cesta koja vodi do vinarije te nastavno desno prema zaselku Vukotići. Kod žute obavijesne ploče za lovište cesta nastavlja pravo (lijevi odvojak vodi u središte zaselka). Iza zadnje kuće počinje dobar makadamski kolni put s kojeg se lijevo odvaja poljski put. Kolni put dalje vodi pravo mimo ruševne kuće na čijem je frontalnom zidu markacija do prostranog y-raskrižja i građenog kamenog zida/ograde oko vinograda. Pritom se s kolnog puta na nekoliko mjesta odvajaju lijevo i desno poljski putovi. Nastavno od raskrižja desni odvojak vodi u vinograde a kolni put nastavlja lijevo oko 170 m do sljedećeg raskrižja*. Pravo kolni put vodi u Žuljane a lijevo se odvaja nešto lošiji i strmiji i djelom od vododerina oštećen kolni put koja vodi do sedla ispod vrha.
Sedlu se može prići terenskim vozilom a ne preporuča se osobnim, koje je najbolje ostaviti na proširenju uz kameni zid ograde. *Do spomenutog raskrižja može se kombijem a minibusom.

Foto album
Street View
Duljina 5.1 km
Vrijeme 0.20 h
GNSS trag gnss/312_putnikovici_kam-ograda_vozilom.gpx

građeni kameni zid/ograda - trigonometar Sv. Ivan (pješačenjem)

Opis puta

Od prostranog y-raskrižja i građenog kamenog zida/ograde oko vinograda pl. put vodi lijevo po makadamskom kolnom putu oko 170 m do sljedećeg raskrižja. Pravo kolni put vodi u Žuljane a lijevo nastavlja po odvojku nešto lošijeg i strmijeg i djelom od vododerina oštećenog kolnog puta do sedla* nadomak vrha. Pl. put dalje vodi po kamenjaru obraslom makijom po zapadnoj padini oštro se uspinjući do vršnog grebena i trigonom. točke Sv. Ivan.
*Sedlu se može prići terenskim vozilom a ako je kolni makadamski put uređen i osobnim vozilom (ne preporuča se). Osobno vozilo najbolje je ostaviti na proširenju uz kameni zid ograde.

Duljina 1.4 km
Vrijeme 0.45 h
GNSS trag gnss/312_kam-ograda_sv-ivan_pjesacenje_5pTe3Av.gpx

Žuljana (uvala Vučina) - trigonometar Sv. Ivan (po kolnom putu) (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh možemo započeti na malom parkiralištu uz istočnu obalu uvale Vučina. Prilazni pl. put vrhu gotovo u cijelosti vodi po dobrom makadamskom protupožarnom kolnom putu, a zadnjih 300-tinjak m po pl. stazi. Premda je kolni put na nekoliko mjesta djelomice oštećena vododerinama provozan je i za osobna vozila. Od parkirališta put vodi desno mimo uočljive automatizirane obavjesne ploče o indeksu rizika požara raslinja i nastavno do prvog raskrižja na kojem je žuta putokazna ploča (namijenjena pješacima i biciklistima za uspon na vrh Sv. Ivan). Nastavljamo po putu slijedeći smjer označen na putokazu blago ili umjereno se uspinjući po nekoliko manjih zavoja i serpentina do raskrižja označenog putokaznim pločama. Lijevo dolje put vodi u Putnikoviće, pravo je slijepi put koja vodi u podnožje susjednog vrha Debeli brijeg, a gore desno put vodi do proširenja na sedlu. Otuda uspon nastavljamo po istočnoj padini do vršnog grebena i trigonom. točke Sv. Ivan.

Duljina 4.6 km
Vrijeme 1.15 h
GNSS trag gnss/312_uvalaVucina-SvIvanpo_koln_putu_5-5-22.gpx

Žuljana (uvala Vučina) - trigonometar Sv. Ivan (mimo Bandijere) (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh možemo započeti na malom parkiralištu* uz istočnu obalu uvale Vučina na njenom središnjem dijelu. Od parkirališta put vodi desno mimo uočljive automatizirane obavijesne ploče o indeksu rizika požara raslinja i nastavno do raskrižja na kojem je žuta putokazna ploča (namijenjena pješacima i biciklistima za uspon na vrh Sv. Ivan). Na raskrižju se odvaja desno pl. put koji vodi po zapadnom makadamskom kolnom putu do sedla u podnožju vršnog grebena. A pravo pl. put nastavlja po kolnom putu još oko 550 m do nekadašnjeg malog kamenoloma (s lijeve strane) i desnog skretanja pl. puta u šumu (na boru je izblijedela pojasna markacija). Nastavno pl. put vodi kroz šumu djelomice po vododerini a djelomice po građenoj težačkoj stazi oštro se uspinjući. Zatim izlazi iz šume na teren obrastao makijom a potom nastavlja po zapadnoj stjenovitoj padini Bandijere/Oštre glavice i dalje vodi po nekoliko manjih serpentina do ulaza u prosjeku/"tunel" u visokoj makiji. Ubrzo izlazi iz prosjeke na raskrižje kolnih putova gdje se spaja sa zapadnim prilaznim pl. putom. Od raskrižja desno (zapadno) kolni put se spušta prema Žuljani a lijevo (istočno) prema Putnikovićima. Pl. put vodi po kolnom putu uzbrdo do lijevog odvojka kolnog puta i nastavlja pravo mimo ostataka barake (s lijeve strane) umjereno se uspinjući po lijevoj serpentini do sljedećeg raskrižja kolnih putova (biciklistička obavjesna ploča). Lijevo dolje vodi kolni put u Putnikoviće, odmah iza njega je prečac na prilazni kolni put do podnožja susjednog vrha Debeli brijeg. Pl. put nastavlja blago desno kratko po kolnom putu do raskrižja i proširenja na sedlu (na stijeni je označeno ime vrha, okrugla markacija i malo dalje strjelica smjera na turist. pješačkom putokazu). Od proširenja lijevo vodi slijepi kolni put do podnožja Debelog brijeg. Pl. put vodi desno kratko po kolnom putu mimo turističkog putokaza a iza njega skreće lijevo na stazu u kamenjaru obraslom makijom. Nastavno put vodi po istočnoj padini oštrije se uspinjući po nekoliko serpentina do vršnog grebena i trigonom. točke Sv. Ivan.
*Do parkirališta se može kombijem i minibusom a zbog uskih mjesnih ulica i zaobilazne ceste oko naselja do parkirališta se ne može autobusom.