Trigonometrijska točka I. reda: 305 Sv. Nikola

Stabilizacija/
signalizacija

Uništen stup, visina h = 1.3 m

Sv. Nikola je stara A-U/talijanska točka. Za potrebe trigonometrijske izmjere FNRJ na njenom centru izgrađen je između 1946. i 1949. betonski stup (0,52 x 0,52 x 1,30 m) na visokom betonskom postolju (1 m) s pločom. Između 1957. i 1968. postavljen je za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ novi betonski stup s kapitelom (0,60 x 0,60 x 1,30 m) (VGI). U RH stup nije obnovljen. Krajem 1990-ih stup je srušen a na njegovo mjesto postavljen je betonski križ, a visoko postolje ozidano kamenom.

Nekadašnji izgled trigonometra.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 43° 08' 40'' E = 507940.5 m φ = 43° 08' 40'' y = 6386334.4 m
λ = 16° 35' 52'' N = 4778297.3 m λ = 16° 36' 09'' x = 4778748.2 m
hWGS84 = 670.9 m HHVRS71 = 628.1 m HTrst = 626.0 m HTrst = 626.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 300 Mosor (4°)
303 Vela Straža (315°)
304 Hum (251°)
306 Biokovo (60°)
307 Sv. Ilija (111°)
308 Sv. Juraj (153°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Sveti Nikola - vrh (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
u ovoj izmjeri otoci nisu zastupljeni - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT označena / St. Nicolo - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / St. Nicolo - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / St. Niccolo - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Sfirze, 1834

IV.
TT označena, Sv. Nikola / 305 - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Sv. Nikola
Okolna naselja o. Hvar: Starigrad, Dol; Sveta Nedjelja
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU):
HGSS:
SMAND:

A. Čaplar: Planinarski vodič po Hrvatskoj, Mozaik knjiga, 2015.
A. Čaplar: Vodič "Hrvatska planinarska obilaznica", HPS, 2010.

Opis smještaja trigonometrijske točke

Visoko kameno podnožje na kojem je svojedobno bio geodetski stup a sada visoki križ nalazi se na najvišem grebenu hrbata koji se proteže iznad južne obale otoka od Dubovice do Ivan Dolca. Oko 70-ak m istočno od križa je kapelica Sv. Nikole po kome je vrh dobio ime.

Priznaje se žig HPS-a. Kod ulaza u kapelu Sv. Nikole (oko 70 m istočno od križa) postavljene su dvije upisne kutije. Desno od metalne crvene upisne kutije učvršćen je na zid kapele HPS-ov metalni žig.

S najvišeg vrha na otoku Hvaru pruža se širok vidik po cijelom obzoru. Na sjevernom obzoru su Brač s Vidovom Gorom a u pozadini Mosor. Nastavno u smjeru kazaljke na satu obzorom dominiraju Omiška Dinara i Biokovo. U smjeru JI je Pelješac s vrhom Sv. Ilija i Korčula a iza nje Lastovo. JZ je Vis. Za dobre vidljivosti pruža se vidik do Palagruže i Apenina.

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 6, Jadranski otoci - južni dio
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Hvar // -
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, T. Visković (9. 6. 2020.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Sv. Nedjelja (od vinarije) - preko Vitonjice - trigonometar Sv. Nikola (zapadni prilaz) (pješačenjem)

Opis puta

Uspon započinjemo kod vinarije i župne crkve Sv. Spiridona u Sv. Nedjelji. Put vodi desno uzbrdo po mjesnoj ulici uz crkveni ogradni zid na kojem je putokazna ploča i okrugla markacija i mimo Mini marketa. Na kraju zida put skreće desno i nastavlja pravo po ulici Put Police mimo kapelice do kućnog broja 10 te skreće lijevo (označeno okruglom markacijom i putokazom). Put dalje vodi po blago zavojitoj ulici do gornjih kuća naselja (dobro je označen pojasnim i okruglim markacijama te putokazima). Kod zadnje kuće pl. put nastavlja lijevo po kolnom putu do raskrižja (označeno putokazima, okruglim i pojasnim markacijama). Desni odvojak vodi prema Jagodni i Sv. Nikoli (istočni prilaz). Nastavljamo pravo između vinograda po uređenom kolnom putu (djelomice betonska a djelomice dobra makadamska podloga) ravnomjerno se uspinjući. Dobro označeni put pojasnim i okruglim markacijama nastavno vodi po nekoliko serpentina oštrije se uspinjući do gornjeg ruba vinograda odnosno do podnožja strmih litica. Put dalje nastavlja po brdskoj stazi u podnožju strmih litica mimo plitke spilje i Hvarske ferate kroz mješovito raslinje s rijetkim borovima do odvojka puta za prekrasnu spilju Sv. Nedjelja (označeno markacijama i putokazom). Od raskrižja put nastavlja po građenoj stazi u podnožju litica oštro se uspinjući po serpentinama do izlaska na padinu blago zaobljenog i prostranog hrbata, do raskrižja na kolnom putu (označeno markacijama i putokazima: Sv. Nikola, Viternica). Lijevi odvojak kratko vodi do kapele Gospe od Zdravlja. Pl. put nastavlja desno po kolnom putu blago se uspinjući uz suhozide i ubrzo spušta u mali dolac a potom ponovno blago uspinje (južno od OPG Kolumbić) do izlaska na prilaznu cestu vrhu (označeno putokazima). Lijevo cesta vodi prema OPG Kolumbić i Viternici a desno do proširenja/okretišta u podnožju vršnog grebena. Nastavno put vodi po cesti do spomenutog okretišta u čijem je središtu veliko stablo čempresa. (Do okretišta se može doći vozilom iz Dola, naselja u središnjem dijelu otoka, ili od tunela na državnoj cesti D116 Hvar-Stari Grad.) Od okretišta pl. put vodi po kršu kratko se uspinjući do kućice sezonskog protupožarnog motrenja gdje izlazi na vršni greben i nastavno po njemu vodi do trigonometra (visokoga križa na kamenom podestu).

Street View
Duljina 3.5 km
Vrijeme 1.15 h
GNSS trag gnss/304_svNedjelja_Vitonjica_trigosvNikola.gpx

Dubovi dol (odvojak prije tunela) - Čartan dolac - okretište (podno Sv. Nikole) (vozilom)

Opis puta

S državne ceste Hvar-Stari Grad (D116) odvaja se u Dubovom dolu oko 220 m prije južnog ulaza u tunel Selca-Dubovica desni odvojak ceste za Velo Grabje, Sv. Nikola, Stari Grad i obiteljsko gospodarstvo "Kolumbić" (označeno putokazom i obavijesnom pločom). Prvi dio uske asfaltne ceste vodi između maslinika, niskog raslinja (makije) i vinograda umjereno se uspinjući do oštrog uspona (oko 800 m). Nastavno se izmjenjuju betonska, asfaltna i makadamska cesta koja je na pojedinim dionicama (zavoji po usponima) djelomice oštećena vododerinama. Na prvom raskrižju prilazna cesta vodi desno (označeno putokazima) umjereno se uspinjući. Na visoravni tristotinjak m prije drugog raskrižja otvara se vidik na vršni greben s visokim križem. Na tom se raskrižju prilazna cesta spaja s cestom iz Dola (označeno putokazima) i dalje vodi desno uzbrdo do visoravni s nekoliko kuća za agroturizam: OPG Kolumbić i susjedna kuća s bazenom. Kod te se kuće prilazna cesta spaja s cestom iz Svirča (označeno putokazima). Nastavno prilazna cesta vodi desno po makadamskoj a potom na uzbrdici po betonskoj cesti do okretišta podno vršnog grebena Sv. Nikola.