Trigonometrijska točka I. reda: 300 Mosor

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s postoljem, visina h = 0.6 m

Mosor je stara A-U točka. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere FNRJ postavljen je između 1946. i 1949. na njenom centru betonski stup 0,45 x 0,45 x 1,10 m. Između 1957. i 1968. izgrađen je za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ novi betonski stup s kapitelom (0,60 x 0,60 x 1,30 m) na betonskom postolju (VGI). Zbog udara groma opetovano je oštećivan, odlomljen je kapitel, a gornja trećina stupa uništena. U RH stup je obnovljen 2013. bez kapitela (odvaljen nekoliko m istočno od stupa) i nešto niži i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU). Uz kapitel je i novopostavljena GNSS točka. Pronađena su 4 osiguranja.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 43° 31' 54'' E = 510343.9 m φ = 43° 31' 54'' y = 6389509.8 m
λ = 16° 37' 41'' N = 4821306.3 m λ = 16° 37' 58'' x = 4821713.9 m
hWGS84 = 1373.5 m HHVRS71 = 1330.4 m HTrst = 1330.0 m HTrst = 1330.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 294 Svilaja (339°)
301 Prapatnica (282°)
303 Vela Straža (243°)
305 Sv. Nikola (184°)
306 Biokovo (122°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 355 Kamešnica, Bosna i Hercegovina (49°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Mosor - planina (endonim), status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU
na pojedinim planinarskim i turističkim kartama ime vrha je Ljubirna, taj oronim nije na službenim DGU-ovim kartama (HOK5 i TK25) a ni u Registru

II.
MOSOR Opis: Oronim (i naselje) između rijeka Žrnovnice i Cetine. Današnja gora Mosor. Zapisi: ad radicem montis, qui Graece Tebron, Latine Massarum dicitur (Farlati, Illyr. sacr. I, 415, 417). Ime: Izvodi se od ie. korijena meg(h) ‛velik’ (: grč. μέγας, lat. magnus). Oronim je tvoren sufiksom -ărum: Mass-arum s istim fonetizmom kao Cattarum > Kotor. Po tim je prilagodbama Mosor ušao u hrvatsko imenoslovlje već od 9. stoljeća.
P. Šimunović: Predantički toponimi u današnjoj (i povijesnoj) Hrvatskoj

III.
u ovoj izmjeri Dalmacija i zaleđe nije obuhvaćena - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT označena / Mossor - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Mossor - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / ... - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Sitno, 1832

IV.
TT označena / 300 - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Mosor (Ljubirna)
Gorje Mosor
Okolna naselja Split, Žrnovnica, Gornje Sitno
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Klis 4417-3-3-3
HGSS: Mosor, 1:25.000
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na drugom po visini vrhu* Mosora oko 180 m JI od skloništa Vickov stup.
*Na DGU-ovoj TK25 toponim Mosor je ime vrha ili dijela planine a na HOK-u vrh nije imenovan. U DGU RGI toponim Mosor naveden je samo kao ime planine. Planinari vrh zovu Ljubirna (nije u RGI).

Priznaje se žig Ljubirna MPP-a (HPD Mosor). Metalni žig zacementiran je na stijenu oko 2 m zapadno od trigonometra (s natpisom "PEČAT"). Priznaje se i fotografija obilaznika uz geodetski stup.

Vidik s vrha otvoren je na sve strane. Na SZ obzoru su: Vilaja, Svilaja, Promina, Crnopac i Sveto brdo na Južnom Velebitu. Nastavno u smjeru kazaljke na satu su: Dinara, Troglav i Kamešnica. Istočnim i JI obzorom dominiraju Čvrsnica, Velež, Biokovo i Sv. Ilija/Monte Vipera (Pelješac), a južnim Mljet, Brač (Vidova Gora), Hvar (Sv. Nikola), Lastovo, Sušac, Vis, Svetac, Jabuka (pri dobroj vidljivosti) i Palagruža (pri osobito dobroj vidljivosti).

Okolni vrhovi

skl. Vickov stup, KT HPK 18.1. (vidi: Planinarski portal)

vrh Veliki Kabal, KT HPO 18.5. (vidi: Planinarski portal)

vrh Ljubljan, KT HPO 18.4. (vidi: Planinarski portal)

KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Mosor // Mosorski planinarski put (MPP)
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, T. Balogh, F. Medak (27. 9. 2019.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Gornje Sitno - dom Umberto Girometta (preko livade) (pješačenjem)

Opis puta

Uspon do pl. doma U. Girometta možemo započeti iz Gornjeg Sitna. Na kraju sela (oko stotinjak m od zadnje kuće) prostrano je parkiralište s kojeg se odvaja uređeni kolni put (nedovršena prilazna cesta domu) po kojem vodi markirani pl. put blago se uspinjući. Početak je označen obavijesnom pločom i putokazom. Nakon 400 m pl. put silazi s kolnog puta i nastavlja lijevo oštro se uspinjući po kršu (oznčeno kružnom markacijom i putokaznom pločom). Nastavno put vodi po serpentinama do sedla i dalje do opožarene blage padine na kojoj je raskrižje pl. putova (označeno drvenim putokazima). Od raskrižja vodi desno umjereno se uspinjući do sljedećeg raskrižja (označeno markacijama i putokazom). Oba puta vode do pl. doma: lijevim (sjevernim) odvojkom uz izvor, a desnim (južnim) preko livade. Put desno vodi podno stijena do sedla na kojem se desno kratkim odvojkom dolazi do vidilice, a pravo put vodi na prostranu livadu s jezercem obraslu borovima. Nakon livade put kratko vodi kroz šumu te ubrzo izlazi na zaravan ispred doma s njegove istočne strane.

Street View
Duljina 1.9 km
Vrijeme 0.50 h
GNSS trag gnss/300_gsitno_domgirometta_preko_livade.gpx

pl. dom U. Girometta - Vickov stup - trigonometar Mosor/Ljubirna (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na Mosor do skl. Vickov stup i nedalekog trigonometra započinje kod suhozida oko 50-ak m sjeverozapadno od pl. doma (označeno putokazom, natpisom na kamenu i okruglom markacijom). Put kratko vodi uz suhozid oko doma i nastavlja po kamenjaru kroz nisko raslinje i rijetka borova stabla umjereno se uspinjući do raskrižja pl. putova na grebenu iznad planinarskog doma (križanje označeno metalnim putokazima). Tijkom uspona po serpentinama otvara se vidik prema jugu na more i otoke. Od raskrižja lijevi odvojak vodi do Giromettine vidilice, a desni do Istarske glavice. Put pravo nastavlja po obraslom kršu do manjeg prijevoja (otuda prvi put vidimo sklonište), a zatim se spušta u dolinu Šipač. U obraslom dolu je raskrižje pl. putova označeno putokazom (lijevo za Sitno Gornje, a desno za jamu Gajna). Put pravo (prema sjeveru) kratko vodi po dolu, a zatim oštro uzbrdo po Šipačkoj strani (južnom obronku) Mosora do raskrižja (označenog markacijama i putokazima). Put lijevo vodi prema Klisu i Ljubljanu, a pravo za Kotlence. Put desno ubrzo izlazi na hrbat Mosora i po njemu vodi do skloništa i nastavno oko 180 m JI do trigonometra.

Duljina 2.3 km
Vrijeme 1.50 h
GNSS trag gnss/300_domgirometta-vickovstup-trigomosorljubirna_ponPBsC.gpx

raskrižje - dom Umberto Girometta (uz izvor) (pješačenjem)

Opis puta

Od markiranog raskrižja* lijevi (sjeverni) odvojak puta umjereno se uspinje kroz kamenjar i opožarenu borovu šumu do manjeg sedla nakon kojeg se blago spušta i ubrzo ulazi u neopožarenu borovu šumu oko doma. Oko 120 m prije doma lijevo se odvaja pl. put za Ljubljan/Lugarnica (označeno kružnom markacijom, natpisom na stijeni i putokazom, a nedaleko je i obavijesna ploča). Nastavno put vodi mimo izvora Novak do suhozida pedesetak m prije doma. Kod suhozida započinje pl. put prema vrhu Mosora i skl. Vickov stup.

*Do raskrižja dolazimo iz Gornjeg Sitna. Na kraju sela (oko stotinjak m od zadnje kuće) prostrano je parkiralište s kojeg se odvaja uređeni kolni put (nedovršena prilazna cesta domu) po kojem vodi markirani pl. put blago se uspinjući. Početak je označen obavijesnom pločom i putokazom. Nakon 400 m pl. put silazi s kolnog puta i nastavlja lijevo oštro se uspinjući po kršu (oznčeno kružnom markacijom i putokaznom pločom). Nastavno put vodi po serpentinama do sedla i dalje do opožarene blage padine na kojoj je raskrižje pl. putova (označeno drvenim putokazima). Od raskrižja vodi desno umjereno se uspinjući do sljedećeg raskrižja (označeno markacijama i putokazom). Oba puta vode do pl. doma: lijevim (sjevernim) odvojkom uz izvor, a desnim (južnim) preko livade.