Trigonometrijska točka I. reda: 294 Svilaja

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s postoljem, visina h = 1.3 m

Svilaja je stara A-U točka, čiji je centar uništen. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere FNRJ postavljena je između 1946. i 1949. nova točka (betonski stup). A za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ taj je stup između 1957. i 1968. zamijenjen novim betonskim stupom s kapitelom na betonskom postolju (VGI Beograd). U RH stup je obnovljen 2012. godine i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU).

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 43° 47' 26'' E = 498784.2 m φ = 43° 47' 26'' y = 6378469.1 m
λ = 16° 29' 06'' N = 4850071.7 m λ = 16° 29' 23'' x = 4850688.3 m
hWGS84 = 1552.6 m HHVRS71 = 1508.8 m HTrst = 1509.0 m HTrst = 1509.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 292 Velika Promina (302°)
293 Dinara (346°)
300 Mosor (159°)
301 Prapatnica (231°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 354 Troglav, Bosna i Hercegovina (27°)
355 Kamešnica, Bosna i Hercegovina (104°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Svilaja - vrh / planina (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
u ovoj izmjeri Dalmacija i zaleđe nije obuhvaćeno - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT označena / Svila - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Svilaja (Bat) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / ... - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Potravglie, 1832

IV.
TT označena, Svilaja (Bat) / 294, Bat - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Povijesni podaci, stručni i znanstveni izvori

U II. A-U triangulacijskoj izmjeri jedna od točaka trigonometrijske/triangulacijske mreže je točka 295 Obiženak/Obišenjak (Glavaš).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Svilaja (Bat)
Gorje Svilaja
Okolna naselja Sinj, Hrvace, Zelovo
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Peruča 4417-3-1-3
HGSS: Svilaja, 1:25.000 (web karta: Svilaja)
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišem prostranom i ogoljenom vrhu Svilaje.

Priznaje se žig HPS-a. Metalni žig zacementiran je na stijenu oko 3 m JZ od geodetskog stupa.

S travnatog vrha otvoren je vidik na sve strane. Osobito je upečatljiv na Peručko jezero u dubini i preko njega na Troglav. Na SZ obzoru su Kijevski Bat i Velika Promina a na JI Sinjska krajina.

Okolni vrhovi

Vršina (1466 m)

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 3, Dalmatinska zagora
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Svilaja // 30 vrhova za 30 godina PD Naftaplin
PD Svilaja // 35 vrhova za 35 godina PD Naftaplin
PD Svilaja // 40 vrhova za 40 godina PD Kamenjak
PD Svilaja // Cetinska transverzala (CT)
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić (20. 7. 2013.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

pl. dom Orlove stine - podno Jarebinjaka - trigonometar Svilaja (preko Badnjeva) (pješačenjem)

Opis puta

Od doma Orlove stine pl. put kratko vodi po uređenoj stazi, izlazi na šumsku makadamsku cestu i po njoj vodi do križanja pl. putova (oko 400 m od doma). Pritom prolazi mimo odvojka kolnog puta koji vodi ispod Orlovih stina. Od križanja lijevo put vodi preko Badnjeva a pravo po cesti ispod Crnog Umca do vrha (taj put lokalno stanovništvo naziva Šumski put). Nastavno od raskrižja lijevo put vodi opožarenom padinom Jarebinjaka umjereno se uspinjući. I danas, 10-ak godina nakon požara, uočavamo brojna nagorena stabla. Oko 2,5 km put vodi gore-dolje kroz stijene i vrtače do izlaska na kršnu golet i kolni put. Nastavno vodi djelomice po putu i goleti obrasloj travom i rijetkim niskim raslinjem i pokojim stablom bora i bukve, zatim po travnatom kamenjaru do raskrižja pl. putova odnosno spajanja s Šumskim putem. Od raskrižja i spajanja putova prema vrhu vodi zajednički put. U početku po južnoj padini Vršine, zatim kratko kroz šumarak od nekoliko mladih bukovih stabala do izlaska na stjenoviti greben, a od njega pravo uzbrdo po oštrijem usponu do vrha Svilaje.

Duljina 5.2 km
Vrijeme 2.15 h
GNSS trag gnss/294_pldom_jarebinjak_trigoSvilaja.gpx

pl. dom Orlove stine - podno Umca - trigonometar Svilaja (Šumski put) (pješačenjem)

Opis puta

Od doma Orlove stine pl. put kratko vodi po uređenoj stazi, izlazi na šumsku makadamsku cestu i po njoj vodi do križanja pl. putova (oko 400 m od doma). Pritom prolazi mimo odvojka kolnog puta koji vodi ispod Orlovih stina. Od križanja lijevo put do vrha vodi preko Badnjeva, a pravo po cesti ispod Crnog Umca (taj put lokalno stanovništvo naziva Šumski put). Od raskrižja put vodi po makadamskoj cesti oko 2,5 km do manjeg proširenja* i smjerokaza, okruglih markacija i strelice smjera koji upućuju na skretanje pl. puta lijevo. Nastavno put vodi oštro uzbrdo kroz ostatke izgorjele i danas djelomice obnovljene šume, prolazi mimo vidikovca te izlazi na krški kamenjar. Pritom prolazi sa sjeverne strane vrha Crni umac, i vodi do raskrižja pl. putova odnosno spajanja s putem koji vodi preko Badnjeva. Od raskrižja i spajanja putova prema vrhu vodi zajednički put. U početku po južnoj padini Vršine, zatim kratko kroz šumarak od nekoliko mladih bukovih stabala do izlaska na stjenoviti greben, a od njega pravo uzbrdo po oštrijem usponu do vrha Svilaje.

*Od pl. doma Orlove stine do toga manjeg ili 50-ak m dalje većeg proširenja za parkiranje može se doći vozilom.