Trigonometrijska točka I. reda: 293 Dinara

Stabilizacija/
signalizacija

Stup, visina h = 1.3 m

Dinara je stara A-U točka. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere FNRJ izgrađen je između 1946. i 1949. betonski stup s čavlom u sredini gornje plohe. Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ izgrađen je između 1957. i 1968. novi betonski stup s kapitelom na betonskom postolju (VGI Beograd). Stari je stup srušen i leži na padini oko 20 m SI od sadašnjega. U RH stup je djelomice obnovljen 2014. godine. Zbog udara munja opetovano je oštećivan. U cjelosti je obnovljen 2016. i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU). U međuvremenu je oštećen gornji dio trigonometra i kapitel, koji su ponovno obnovljeni.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 44° 03' 45'' E = 490631.0 m φ = 44° 03' 45'' y = 5610788.9 m
λ = 16° 22' 59'' N = 4880285.6 m λ = 16° 23' 16'' x = 4880715.4 m
hWGS84 = 1875.4 m HHVRS71 = 1830.6 m HTrst = 1831.0 m HTrst = 1831.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 290 Crnopac (297°)
292 Velika Promina (229°)
294 Svilaja (166°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 344 Vilica, Bosna i Hercegovina (334°)
349 Vel. Šator, Bosna i Hercegovina (59°)
354 Troglav, Bosna i Hercegovina (128°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Dinara - vrh / planina (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU), oronim Sinjal u tom području nije u Registru

II.

III.
u ovoj izmjeri Dalmacija i zaleđe nije obuhvaćeno - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT označena / Dinara - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Dinara - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / Dinara - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Polazza, 1828

IV.
TT označena, Dinara (Sinjal) / 293, Dinara - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Dinara (Sinjal)
Gorje Dinara
Okolna naselja Knin, Kijevo
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Dinara (zapad) 4416-2-4-4
HGSS: Dinara, 1:25.000
SMAND: 40 Dinara, 1:30.000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišem vrhu masiva Dinare u Hrvatskoj.

Priznaje se HPS-ov žig. Metalni žig zacementiran je za stijenu 4 metra južno od vrha. Gumeni žig vrha nalazi se u upisnoj kutiji u skloništu.
(Vrh Dinare jedini je vrh GPO-a na kojem obilazak treba dokazati žigom i fotografijom obilaznika.)

S vrha Dinare pruža se vidik na sve strane, na brojne planine Dalmacije i Bosne. Na zapadnom obzoru je Promina, na južnom Kijevski Kozjak i Svilaja, na jugoistoku u dubini je Peručko jezero a na SI obzoru su Troglav i Konj.

Okolni vrhovi

Veliki klek (1800 m), Duboki klek (1756 m)

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 1, Dalmatinska zagora
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Dinara, Knin // -
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić (5. 7. 2013.), A. Pavuna (8. 8. 2019.), D. Špoljarić, R. Schreiner, B. Wagner, V. Delić (26. 8. 2020.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

skl. Glavaš - skl. Martinova košara - trigonometar Dinara (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh Dinare možemo započeti od pl. skloništa Glavaš*. Pl. put započinje ili između dvije uspravljene stijene (putokaz i obavijesna ploča, a otuda se vidi gradina Glavaš) ili desetak m dalje od betonsko-drvenih stolova i klupa postavljenih ispod krošnje velikog hrasta. Nastavno put vodi po travnatoj blagoj padini mimo gradine Glavaš a potom uz suhozid ulazi u šumarak Gaj. Put dalje vodi mimo Crvene pećine i ubrzo izlazi na blagu travnatu padinu s rijetkim raslinjem i po njoj nastavlja do izvora Gornji bunar (na 1000 m n/v) a ubrzo i do raskrižja pl. putova (označeno putokazima). Put lijevo vodi do vrha preko skl. D. Grubić. Opisani put nastavlja pravo preko skl. Martinova košara oštrije se uspinjući po kamenjaru po nekoliko manjih i većih serpentina a potom umjerenije do izlaska na travnatu visoravan podno zapadne padine Kobilovače i nastavno do raskrižja putova (označeno putokazom, strelicama smjera, okruglim markacijama). Pravo put vodi preko Podova do skloništa Martinova košara, a lijevo neposredno prema vrhu. Od skloništa se može prečacem priključiti na put prema vrhu bez vraćanja do raskrižja. Od spomenutog raskrižja put nastavlja lijevo uspinjući se po blagoj padini do raskrižja, priključka puta od skloništa (označeno strelicama, okruglom markacijom i nazivima odredišta na horizontalnoj kamenoj ploči). Nastavno uz Jurića dragu put vodi djelomice između stijena po kamenjaru a djelomice po travnatoj padini do šumarka, kratko kroz njega a na izlazu iz šumarka put vodi po kamenjaru i stjenama oštro se uspinjući do travnatog bila i ubrzo do raskrižja pl. putova (označeno putokazima). Otuda se dobro vidi vršni greben i na njemu sklonište i geodetski stup. Desni odvojak puta vodi prema Uništima (BiH) a pravo prema vrhu. Put pravo nastavlja po travnatom bilu i kratko po svojedobno opožarenoj blagoj vršnoj padini. I dalje kroz klekovinu do pred vršni greben i nastavno do vrha.

*Skloništu možemo prići vozilom po užoj asfaltnoj cesti za zaselak Glavaš koja se odvaja s državne ceste (D1) oko 1,6 km od središta Kijeva.

Duljina 8.7 km
Vrijeme 3.30 h
GNSS trag gnss/293_sklGlavas-sklMartinovakos-trigoDinara.gpx

pl. kuća Brezovac - trigonometar Dinara (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh Dinare možemo započeti od pl. kuće Brezovac. Pl. put vodi kroz šumu umjereno se uspinjući po širokom makadamskom putu (istočnim kolnim prilazom pl. kući) do malog proširenja. Tu se spajaju kolni put od pl. kuće i stari put iz prostranog dola Brezovac. Nastavno pl. put i dalje vodi kroz šumu po uređenom kolnom putu do rudine Duler. Ubrzo izlazi iz šume i nastavlja po kolnom putu preko prostranih livada i dolaca ravnomjerno se uspinjući do podnožja Bukvinog vrha i nedalekog Samara. Potom pl. put silazi s kolnog puta i nastavlja desno umjereno se uspinjući po stazi koja vodi po blagim travnatim padinama do raskrižja pl. putova odnosno kraćeg prilaza pl. skloništu Z. Prgin (označeno strelicom smjera i okruglim markacijama). Nastavno pl. put se nešto oštrije uspinje i vodi po svojedobno opožarenoj južnoj padini Dinare do šumarka u kojem se spaja s "jogurt stazom" (označeno putokazima, strelicama smjera i okruglim markacijama). Nedaleko raskrižja, nešto niže u šumarku uz "jogurt stazu" je spomenuto pl. sklonište. Od raskrižja put dalje vodi po južnoj padini Dinare umjereno se uspinjući po kršu s niskim raslinjem i nastavno usponom do vrha po kamenjaru po kojem raste klekovina. Uspon je dobro markiran i nema opasnih dionica, no potreban je oprez, a ponegdje i uporaba ruku.

*Pl. kući može se prići povišenim osobnim vozilom iz Knina do zaselka Guge asfaltnom cestom, a nastavno do Suvog polja (Markova groba) makadamskim kolnim putom. Sada je i makad. kolni put od Markova groba do Brezovca (nastavno i do Dulera) prohodan i za povišena osobna vozila. (stanje ceste na dan 28. 8. 2020.)