Trigonometrijska točka I. reda: 290 Crnopac

Stabilizacija/
signalizacija

Oštećen stup, visina h = 1.0 m

Crnopac je stara A-U točka. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere FNRJ upotrebljena je starojugoslavenska stabilizacija - betonski stup. Između 1957.-1968. taj je stup zamijenjen novim betonskim stupom s kapitelom na betonskom postolju (VGI). U RH stup je obnovljen 2017. godine (DGU).

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 44° 15' 08'' E = 447027.7 m φ = 44° 15' 08'' y = 5567180.0 m
λ = 15° 50' 12'' N = 4901571.8 m λ = 15° 50' 29'' x = 4901191.7 m
hWGS84 = 1446.7 m HHVRS71 = 1402.7 m HTrst = 1403.0 m HTrst = 1403.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 288 Visočica (299°)
289 Kremen (11°)
291 Vrčevo (237°)
292 Velika Promina (145°)
293 Dinara (117°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 344 Vilica, Bosna i Hercegovina (85°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Veliki Crnopac / Mali Crnopac - vrh / dio planine (endonim) status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU; endonim Crnopac se ne nalazi u Registru

II.

III.
TT nije označena / B. Veliki Czernopacz - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT je označena / Cernopar - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Cernopac (Crnopac) - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT je označena / Crnopac - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Gračac, 1876

IV.
Veliki Crnopac / 290, V. Crnopac - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Veliki Crnopac

HGSS: Crnopac, 1:25.000
SMAND: 18b Južni Velebit, 1:30.000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišoj točki stjenovito-travnatog vršnog grebena Velikoga Crnopca.

Priznaje se žig HPS-a. HPS-ov metalni žig bez nožica za učvršćivanje, bočica s tintom i jastučić prekriveni kamenjem nalaze se na kamenoj polici lijevo od upisnog tuljca i natpisa KT (stanje 26. kolovoza 2023.) .

Crnopac je najjužniji izdanak Velebita. S njegova najvišeg travnatog vrha neometani su vidici na sve strane, za mnoge jedan od najljepših vidikovaca na Velebitu. Tako primjerice, s njega možemo s jednim pogledom obuhvatiti cijeli Velebit, od sjevernog preko srednjeg do južnog dijela. Široki su vidici na Liku i Ravne kotare, na vrhove Gola Plješivica, Ozeblin i Kremen, te Poštak i Prominu.

Okolni vrhovi

M. Crnopac (1375 m), V. Bat (1381 m), Kita Gaćešina (1227 m)

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 10, Južni Velebit
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Željezničar, Gospić // Lički gorski biseri (LGB)
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić, N. Bošković, B. Habek (27. 5. 2016.), I. Čepuran (26. 8. 2023.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Prezid - skl. Crnopac - Bat - M. Crnopac - trigonometar Crnopac (pješačenjem)

Opis puta

Nedaleko proširenja* početak je uspona na Crnopac ili do pl. skloništa označen putokaznom pločom s nazivima i okruglom markacijom. Pl. put kratko vodi travnatim proplankom Musinovac na kojem su dva bunara, skreće lijevo u šumovito područje umjereno se uspinjući. Na 0,4 km-u je raskrižje. Pravo put vodi južnom padinom mimo Veselinovića stanova na vrh a lijevo prema pl. skl. Crnopac. Nastavno lijevo put kratko vodi kroz šumu po oštrijem usponu, izlazi na stjenoviti teren djelomice obrastao niskim raslinjem, zatim na travnatu padinu te ponovno u šumu Bujadušu do sedla između Orlovog kamena i M. Bata. Od sedla put vodi sjevernom padinom kratko se spuštajući a potom umjereno uspinjući do skloništa. Neposredno prije skloništa je križanje pl. putova na kojem put prema vrhu vodi desno. Otuda započinje izazovna planinarska avantura. Put je naporan i za njegovo savladavanje potrebno je ponekad koristiti obje ruke a pojedine dionice osigurane su sajlama i klinovima ali je i jako zanimljiv. Od raskrižja put kratko vodi kroz šumu a potom ulazi u goli krš s rijetkim niskim raslinjem. Na izlazu iz šumom obraslog dijela put prolazi mimo neoznačene (2016.!) jame. Nastavno vodi gore-dolje oko ponikava i visokih litica sve do sedla između Velikog Bata i Malog Crnopca. Sa sedla ispod V. Bata put se spušta u ponikvu i gubi na visini oko 60-ak metara. Zatim se ponovno uspinje (uspon osiguran klinovima) na greben M. Crnopca. Dalje vodi po grebenu do raskrižja pl. putova na sedlu između Malog i Velikog Crnopca. Nastavno put vodi pravo po hrbatu i za 10-ak minuta stiže na vrh.

*Proširenju uz makadamsku cestu za vojni/civilni relejni toranj Ćelavac prilazimo s državne ceste (D27) Gračac-Obrovac. Iz smjera Gračaca, oko 780 m prije tunela Prezid lijevim odvojkom, odnosno desnim iz smjera Obrovca.

Duljina 5.4 km
Vrijeme 4.00 h
GNSS trag gnss/290_Prezid_skloniste_VBat_MCrnopac_trigonometarCrnopac.gpx

Prezid - trigonometar Crnopac (južni put) (pješačenjem)

Opis puta

Nedaleko proširenja* početak je uspona na Crnopac ili do pl. skloništa označen putokaznom pločom s nazivima i okruglom markacijom. Pl. put kratko vodi travnatim proplankom Musinovac na kojem su dva bunara, skreće lijevo u šumovito područje umjereno se uspinjući. Na 0,4 km-u je raskrižje. Lijevo put vodi prema pl. skl. Crnopac a pravo južnom padinom na vrh. Nastavno pravo put vodi po građenoj kozjoj stazi, kroz visoku bukovu šumu, vijugajući između stjenovitih zidova umjereno se uspinjući. Zatim izlazi iz visoke šume u područje niskog raslinja i makije, prolazi mimo napuštenih/razrušenih Veselinovića stanova i ulazi u područje golog krša. Nastavlja po kratkom oštrom usponu do stjenovitog  grebena a potom se spušta u dolac. Otuda put vodi vrlo oštro uzbrdo kroz bukovu šumu do raskrižja putova na sedlu između Malog i Velikog Crnopaca. Nastavno put vodi desno po hrbatu i za 10-ak minuta stiže na vrh.