Trigonometrijska točka I. reda: 281 Babina gomila

Stabilizacija/
signalizacija

Stup, visina h = 1.3 m

Babina gomila je stara A-U točka. Na njenom centru izgrađen je između 1946. i 1949. betonski stup s čavlom u sredini gornje plohe. Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ taj je stup srušen (leži na padini nekoliko m sjeverno od sadašnjega). Na njegovu mjestu izgrađen je 1960. novi betonski stup s kapitelom (VGI Beograd). U RH stup nije obnovljen. Od udara groma djelomice mu je oštećena gornja ploha kapitela.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 43° 04' 34'' E = 584101.1 m φ = 43° 04' 34'' y = 6461957.2 m
λ = 17° 31' 58'' N = 4771216.3 m λ = 17° 32' 16'' x = 4770323.1 m
hWGS84 = 779.6 m HHVRS71 = 737.7 m HTrst = 738.0 m HTrst = 738.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 306 Biokovo (308°)
307 Sv. Ilija (254°)
312 Sv. Ivan (196°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 280 Čvrsnića, Bosna i Hercegovina (3°)
282 Hrgud, Bosna i Hercegovina (86°)
287 Ilino brdo, Bosna i Hercegovina (123°)
358 Midena, Bosna i Hercegovina (338°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Babina gomila - brdo, Rujnica - planina (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
u ovoj izmjeri južna Dalmacija nije obuhvaćena - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT je označena / Babina Gomila - Dalmatia (1851–1854) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Babina Gomila - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT nije označena / Babina Gomila - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Desne con Karvavaz e Ruinizza, 1836

IV.
TT označena / 281 - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Babina gomila
Gorje Rujnica
Okolna naselja Ploče, Metković; Desne
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Opuzen (jug) 4318-1-3-3
HGSS: Dolina Neretve, 1:25000, 2019.
SMAND: nema

A. Čaplar: Planinarski vodič po Hrvatskoj, Mozaik knjiga, 2015.
A. Čaplar: Vodič "Hrvatska planinarska obilaznica", HPS, 2010.

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na kamenoj vršnoj glavici brda Babina gomila u planinskom nizu krševite Rujnice.

Priznaje se HPS-ov žig. Metalni žig zacementiran je na stijenu uz pl. put 10-ak m jugoistočno od geodetskog stupa.

Premda vrh Babine gomile nije naročito visok s njega se pružaju prekrasni vidici na sve strane. Na zapadnom i sjeverozapadnom obzoru su Rilički vrhovi, Sutvid, vrhovi Biokova, Mihovil i Matokit te Kamešnica. Dalje u zaleđu vide se BiH planine Vran, Čvrsnica, Prenj i Velež. U hrvatskom zaleđu zapadno od Metkovića i Vida brojna su Novoselska naselja. U istočnom i jugoistočnom smjeru, daleko na obzoru za dobre vidljivosti vidimo vrhove Durmitora i Orijena. Naročit je pogled prema moru (jugu i jugozapadu) na Opuzen, deltu Neretve i Ploče. Zatim na Pelješac a iza njega na dio Mljeta i Korčule, te najistočniji dio Hvara a iza njega i dio Visa.

Okolni vrhovi

Velika Rujnica (620 m),

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 3, Dubrovačko područje
Planinarski portal
HPS
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić (17. 6. 2017.), F. Medak (HPD Grabovica, Ploče) (5. 10. 2019.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

crk. Sv. Nikola (stare Desne) - trigonometar Babina gomila (pješačenjem)

Opis puta

Markirani put počinje kod zgrade bivše škole u Desnama i vodi po nešto strmijoj makadamskoj cesti koja kod ulaza u ekološki nasad maslina ograđen kamenim zidom i visokom žičanom ogradom (oko 400 m od bivše škole) izlazi na cestu iz Šišina.  Na kamenom zidu kod ulaza u maslinik je okrugla markacija s dodatnim crtama smjera. Nastavljamo desno po cesti još oko 250 m do crkvice Sv. Nikole. Do tuda se može prići vozilom i skratiti vrijeme hodanja (oko 20 minuta) pa brojni planinari uspon započinju kod spomenute crkvice u starom selu (Kuće). Tridesetak metara od crkvice je okrugla markacija s dodatnim crtama smjera (slabo uočljiva na stijeni pri tlu a nasuprot zida ruševne kuće obrasle bršljanom). Tu ustvari počinje uspon na sedlo između Velike i Male Rujnice po Ruskom putu (Runjičkom putu). Građeni i uhodani put kratko vodi između ruševnih kuća, kroz maslinike i uz suhozide zatim izlazi na krševitu južnu padinu V. Rujnice, prolazi pored lovačke čeke (s lijeve strane) i nastavlja do sedla Prolog gdje je kapelica s Gospinim kipom (Vigura). Neposredno iza kapelice je raskrižje putova (označeno strelicama smjera i nazivima). Pravo put nastavlja prema kapeli Sv. Roka i dalje prema Momićima. Ruski put vodi lijevo (prema zapadu) i nastavlja sjevernom padinom V. Rujnice i Babine gomile do ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Pl. put dalje vodi po uređenom i pročišćenom Ruskom putu djelomice kroz visoku makiju i nisku šumu crnike i bora. Petnaestak minuta kasnije desno se odvaja zapušten i obrastao put prema Borovcima (raskrižje označeno usporednom markacijom, strelicama smjera i nazivima). Ruski put nastavlja po kršu umjereno se uspinjući zaobilazeći pritom V. Rujnicu sa sjeverne strane. Nakon 35 minuta dolazi nadomak sedla između V. Rujnice i Babine gomile gdje pl. put napušta Ruski i odvaja se lijevo (raskrižje označeno usporednom i okruglom markacijom). Dalje vodi prema sedlu (na kojem je visoki meteorološki stup sa senzorima za mjerenje i praćenje intenziteta i brzine vjetra) i nastavno na istočni hrbat Babine gomile. U početku umjereno se uspinjući a zatim oštrije po kamenjaru i za 45 min stiže na vršni greben i po njemu za 5 min na vrh.

Duljina 4.6 km
Vrijeme 2.30 h
GNSS trag gnss/281_crkvica_svnikole-vrh_babinagomila.gpx

Desne - crkva Sv. Nikola (stare Desne) (vozilom)

Opis puta

Iz Desana je najkraći i najednostavniji prilaz vozilom crkvi Sv. Nikole. Oko 250 m istočno od zgrade bivše škole u Desnama odvojak je uske asfaltne ceste koja vodi mimo kuća umjereno se uspinjući, a potom oštrije kroz krš do izlaza na makadamsku cestu iz Šišina (oko 400 m). Nastavno po njoj vodi do crkve (sada je ta dionica asfaltirana).

Duljina 0.5 km
Vrijeme 0.03 h

selo Momići - trigonometar Babina gomila (pješačenjem)

Opis puta

Pl. put započinje u selu Momići kod k. br. 59, a nedaleko konobe Buđoni. Nasuprot početka puta (označen okruglom markacijom na zidiću uz cestu) je veliko parkiralište pogodno za parkiranje više automobila i autobusa. Prvih 100-tinjak m put vodi po uskoj asfaltiranoj ulici između obiteljskih kuća blago se uspinjući. Prije zadnje kuće put nastavlja lijevo po građenoj stazi uz vrtove i voćnjake uspinjući se po serpentinama do šumarka bora i čempresa i prolazi pored 3 ilirske gomile. Nastavno put vodi pravocrtno kroz mladu borovu šumu blago se uspinjući do pred prijevoj koji prelazi po nekoliko manjih serpentina. Od prijevoja put se u početku spušta po serpentinama a potom nastavlja kroz makiju ne gubeći na visini do raskrižja pl. putova odnosno spajanja s putem iz Orapka. Nakon 5 min je sljedeće raskrižje s putom koji vodi od crkvice Sv. Roka. Na raskrižju nastavljamo pravo i za 15 min put se spaja s Ruskim putem iz Desana. Ruski put vodi desno (prema zapadu) i nastavlja sjevernom padinom V. Rujnice i Babine gomile do ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Pl. put dalje vodi po uređenom i pročišćenom Ruskom putu djelomice kroz visoku makiju i nisku šumu crnike i bora. Petnaestak minuta kasnije desno se odvaja zapušten i obrastao put prema Borovcima (raskrižje označeno usporednom markacijom, strelicama smjera i nazivima). Ruski put nastavlja po kršu umjereno se uspinjući zaobilazeći pritom V. Rujnicu sa sjeverne strane. Nakon 35 minuta dolazi nadomak sedla između V. Rujnice i Babine gomile gdje pl. put napušta Ruski i odvaja se lijevo (raskrižje označeno usporednom i okruglom markacijom). Dalje vodi prema sedlu (na kojem je visoki meteorološki stup sa senzorima za mjerenje i praćenje intenziteta i brzine vjetra) i nastavno na istočni hrbat Babine gomile. U početku umjereno se uspinjući a zatim oštrije po kamenjaru i za 45 min stiže na vršni greben i po njemu za 5 min na vrh.

Street View
Duljina 7.8 km
Vrijeme 3.45 h
GNSS trag gnss/281_seloMomici_trigonometarBabinagomila.gpx

zaselak Šišin - crk. Sv. Nikola (vozilom)

Opis puta

U zaselku Šišin kod kapelice Gospe od Zdravlja lijevo se odvaja dobra makadamska cesta koja vodi do crk. Sv. Nikole u zaselku Kuće (staro Desne).  Na stijeni s druge strane ceste (a nasuprot kapelice) naziv je i početna markacija pl. puta za Babinu gomilu. Na 0,9 km-u ceste lijevo se odvaja uža mak. cesta koja vodi prema vodospremi i maslinicima. Nastavljamo pravo ravnomjerno se uspinjući uz ruševine gornjih kuća zaselka Strimen a potom blago spuštajući do sljedećeg raskrižja (na 1,5 km-u) iza kojeg su s lijeve strane (u podnožju Babine gomile) ograđene plantaže ekoloških nasada maslina. Na kamenom zidu kod ulaza u maslinik je okrugla markacija s dodatnim crtama smjera. Cesta nastavno vodi uz kameno-žičanu ogradu maslinika do priključka strme i uske asfaltne ceste* iz Desana. Nastavno uz suhozid i mimo dalekovodnog stupa nakon 120 m stiže do crkve Sv. Nikole (ta je dionica ceste sada asfaltirana).

*Cesta počinje oko 230 m istočno od zgrade stare škole u Desnama gdje počinje i markirani put.

Duljina 2.1 km
Vrijeme 0.05 h
GNSS trag gnss/281_zaselak_sisin-cr_svnikola.gpx

zaselak Šišin - trigonometar Babina gomila (pješačenjem)

Opis puta

U zaselku Šišin kod kapelice Gospe od Zdravlja skrenuti lijevo na uređeni makadamski kolni put. Na stijeni s druge kolnog puta (a nasuprot kapelice) ime je i početna markacija pl. puta. Put vodi po kolnom putu do raskrižja (oko 850 m), nastavlja lijevo po odvojku ravnomjerno se uspinjući do prvog (desnog) a ubrzo do drugog (lijevog) zavoja iza kojeg prolazi pored zgrade mjesnog vodovoda i nastavno do trećeg (desnog) zavoja. Iza njega još oko 200 m pl. put vodi po kolnom putu do ruba crnogorične šume odnosno do oštrog lijevog  skretanja označenog usporednom i kružnom markacijom na rubnom kamenu. Do tuda se može prići vozilom i skratiti vrijeme hodanja i izbjeći hodanje po makadamskom kolnom putu (oko 950 m). Nakon napuštanja kolnog puta pl. put vodi po kršu obraslom niskom makijom blago se uspinjući prema sedlu između vrha Ilica i Babine gomile. Kako se približavamo sedlu uspon je oštriji a teren obrašteniji makijom, visokom planikom i crnikom i rijetkim borovima. Neposredno nakon sedla je raskrižje (označeno usporednom markacijom), pl. put izlazi na širi i uređeni put tzv. Ruski put, koji lijevo vodi još oko 300 m i završava kod ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Nastavljamo desno po Ruskom putu oko 15 minuta gdje se desno odvaja put na zapadni hrbat (označen usporednom markacijom raskrižja) a nastavno i za vrh Babine gomile. Ruski put dalje vodi sjevernom padinom i zaobilazi Babinu gomilu. Put prema hrptu oštro se uspinje i za 20 minuta izlazi na hrbat i po njemu, blago se uspinjući, vodi do vrha.