Trigonometrijska točka I. reda: 259 Kamenjak

Stabilizacija/
signalizacija

Piramida, visina h = 15.0 m

Kamenjak nije stara A-U trigonometrijska točka. Za potrebe prve trigonometrijske izmjere SFRJ izgrađen je 1946. na mađarskom centru betonski stup (G.I.J.A.). Za potrebe druge nedovršene (astro-geodetske) triangulacije I. reda izgrađena je iznad stupa na betonskoj nosivoj konstrukciji piramida od cigle s kapitelom (VGI). Gornji dio piramide znatno je oštećen i postoji opasnost od lomljenja vrha. Piramida je koncem listopada 2022. obnovljena (DGU) bez znatno oštećenog vršnog dijela s kapitelom.

Piramida do obnavljanja 2022.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 48' 06'' E = 671095.2 m φ = 45° 48' 07'' y = 6554492.0 m
λ = 18° 42' 03'' N = 5075890.8 m λ = 18° 42' 22'' x = 5073258.2 m
hWGS84 = 286.8 m HHVRS71 = 242.8 m HTrst = 243.0 m HTrst = 243.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 249 Osijek (184°)
402 Donji Miholjac (264°)
404 Valpovo (234°)
466 Čvorkovac (145°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 231 Stanišić, Srbija (65°)
232 Sombor, Srbija (95°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Kamenjak - brijeg (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU); Banska kosa - kosa (kosina, laz) (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU); Bansko brdo - toponim nije u Registru, na HOK-u postoji toponim Banovo brdo (područje oko telekomunikacijskog tornja), nije u Registru

II.

III.
TT nije označena - Königreich Ungarn (1782–1785) - First Military Survey
TT označena Stein B. (Kamena planina/brdo) / Baan h. (Banska planina/brdo), Eldista h. (? Branjinska planina/brdo) - Hungary (1819–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena Steinberg / Stein Berg (Kamena planina/brdo) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / Joklsberg - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Kisfalud, 1865; Baan, 1865

IV.
TT označena / 259 (Kamenjak) - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Kamenjak

HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometrijska točka se nalazi na prostranom blago zaobljenom vršnom dijelu brijega Kamenjak u središnjem dijelu Banske kose. Oko 1 km zračne udaljenosti JZ od Kamenjaka je brežuljak (podjednako visok) na kojem se nalazi visoka radioantena Belje i telekomunikacijski objekt.

Priznaje se HPS-ov žig učvršćen na stup od betonskih blokova uz metalni stupić s putokaznim pločama oko desetak metara od geodetske piramide ili fotografija obilaznika uz piramidu.

Blage padine Kamenjaka obrasle su šumom a vršni dio vinogradima i nema vidika.

Vidikovac

Oko 100-tinjak m sjeverno od trigonometrijske točke (geodetske piramide) otvara se široki vidik od zapada do SSI. U dubini obzora je prostrana ravnica u Hrvatskoj i Mađarskoj s brojnim naseljima a daleko na obzoru su gore u Mađarskoj, bliže u zaleđu Harkanja (Harkany) i daleke u zaleđu Peći (Pecs). A oko 300 m južnije od trig. točke, iza napuštene kućice na travnatoj blagoj padini, otvoren je vidik od istoka do JJI na prostranu južnu baranjsku ravnicu i na Kopački rit. Na jugu je Osijek.

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 10, Slavonija
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Zanatlija, Osijek // Baranjska planinarska obilaznica (BPO)
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić (9. 8. 2017.), D. Špoljarić, R. Schreiner, V. Pavičić i nekoliko čl. PD Zanatlija-Osijek (9. 10. 2020.), D. Špoljarić (17. 10. 2023.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

odašiljač Belje - trigonometar Kamenjak (pješačenjem)

Opis puta

Oko 200 m od biciklističkog odmarališta i telekomunikacijskog odašiljča Belje, kod metalne žute obavijesne ploče lovačkog društva Srndać odvaja se lijevo s asfaltne ceste zemljani kolni put* po kojem vodi markirani pl. put. Blago se spuštajući pl. put kratko vodi kroz vinograd do ruba šume i raskrižja zemljanih putova. Nastavlja lijevo uz rub vinograda (pojasne markacije na betonskim nosećim stupićima) i šume zatim nakratko ulazi u šumu pa na široki proplanak na čijem je središtu vodocrpilište PK Belje (oko 500 m od početka puta). Na vodocrpilištu su markacije a malo dalje putokaz (desno za Kotlinu a pravo za Kamenjak). Pl. put nastavlja po zemljanom kolnom putu blago se uspinjući po padini na prostrani travnati, blago zaobljeni vršni dio Kamenjaka. Put dalje vodi mimo malene napuštene kuće i nastavlja do desnog odvojka zemljanog puta. Pl. put nastavlja pravo po zemljanom putu još oko 180 m do piramide i raskrižja pl. i zemljanih putova.
*Oko stotinjak metara dalje odvaja se lijevo s asfaltne ceste drugi bijeli put koji vodi između vinograda i ograđenog voćnjak mimo čeke, skreće lijevo i ubrzo se spaja s prije opisanim zemljanim putom po kojem vodi markirani pl. put.

Do telekomunikacijskog tornja/odašiljača Belje dolazimo vozilom iz Kneževih Vinograda. Oko 30-ak m nakon benzinske pumpe u središtu K. Vinograda lijevo se odvaja lokalna asf. cesta za Kamenac (Ul. S. Miletića). Nastavno na kraju Kamenca (oko 250 m od mjesne crkve) lijevo cesta nastavlja u Karanac a desno vodi za Banovo Brdo (označeno prometnim putokazima, odnosno putokazom za vidikovac Banska kosa i Vinska cesta Belje). Nastavljamo desno Vinskom cestom (iza sela betonska podloga) koja dalje vodi između plantaža vinograda. Na 3,8 km-u prolazi mimo vinarije Belje (lijevo) a na 4,6 km-u lijevo se odvaja krak ceste koji vodi u plantaže vinograda. Cesta dalje vodi u luku, zatim po zapadnom obronku Franjinog brega iza kojeg počinju vinogradi i voćnjaci PK Belje i nastavno do odašiljača Belje. Do odašiljača možemo i kombijem, minibusom i autobusom.

Duljina 1.3 km
Vrijeme 0.30 h
GNSS trag gnss/259_odv-kol-puta_trigokamenjak_pjesak_2017.gpx

odašiljač Belje (parkiralište uz južnu ogradu) - trigonometar Kamenjak (pješačenjem)

Opis puta

Od parkirališta put kratko (oko 100 m) vodi uz zapadnu ogradu TV odašiljača Belje "Đuro Podboj" po makadamskoj cesti zatim skreće blago desno na kolni put i po njemu mimo ankera 100-tinjak m visoke antene a potom i mimo vinograda nastavlja prema šumi blago se spuštajući. Put dalje vodi između ruba šume i vinograda pritom skreće desno pa u luku lijevo do putokaza gdje skreće lijevo u šumu. Nastavno pl. put vodi kroz šumu gdjgdje rijetku i s pokojim proplankom spuštajući se do obrasle vlake i sezonskoga vodotoka/potoka u Večkoj dolini. Oko 70-ak m put vodi po vlaki kroz dolinu do druge vlake koja se odvaja desno i nastavlja po njoj umjereno se uspinjući kroz šumu. Ubrzo pl. put skreće s vlake i nastavlja po stazi oštro se uspinjući do izlaza na kolni put uz rub vinograda. I po njemu još oko 50-ak m do piramide.