Trigonometrijska točka I. reda: 203 Kućerina

Stabilizacija/
signalizacija

Stup, visina h = 1.2 m

Na centru stare A-U točke izgrađen je između 1946. i 1949. betonski stup s dijagonalno urezanim križem na gornjoj plohi (VGI Beograd). Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ taj je stup srušen (leži pokraj sadašnjeg) a na njegovu mjestu izgrađen je između 1957.-1968. novi betonski stup s kapitelom na betonskom postolju. U RH stup nije obnavljan (ratna djelovanja i miniran teren). Neoštećen je, malo nagnut i obrastao mahovinom.
203 Kućerine je i Laplaceova točka s astrogeodetski određenim azimutom stranice 203 Kućerina - 252 Maksimov hrast.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 20' 20'' E = 547110.8 m φ = 45° 20' 21'' y = 6429948.1 m
λ = 17° 06' 04'' N = 5022279.8 m λ = 17° 06' 22'' x = 5021999.5 m
hWGS84 = 480.1 m HHVRS71 = 434.8 m HTrst = 435.0 m HTrst = 435.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 200 Alije (248°)
207 Gornja Humka (319°)
248 Kapavac (100°)
253 Brezovo polje (75°)
391 Novoselsko brdo (1°)
405 Dujanova kosa (39°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 238 Kozara, Bosna i Hercegovina (194°)
254 Šibića Han, Bosna i Hercegovina (156°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Kućerina - brdo, Lovačka kuća Kućerina - lovačka kuća, lovački dom; Kričko brdo - brijeg (endonim, status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU);
na TK25 Kućerina a na HOK-u Kučerine i nije u Registru

II.
Sveslav. i praslav. termin je iz kulture konoplje bez paralele u baltičkim jezicima. Izvedenice su od obiju osnova: od augmentativa: pridjev na -jav kučinjav (Dobroselo, Lika) i -ski kučinski. Na -jača: kučinjača (Lika) "plahta od kučina, ponjava". Od kuk je deminutiv kučića (18. v., Lika) "snop lana ili konoplje" i augmentativ na -erine kučerine (Lika) "kučine"; (P. Skok: Etimologijski rječnik hrvatskoga ili srpskoga jezika, Zagreb 1971.)
Sjeveroistočno od Novske na predjelu Bukovica postoji toponim Konopljište - šuma (TK25, RGI - APP).

III.
TT nije označena / Krichka planina - Slawonische Militärgrenze (1780) - First Military Survey
Kučerina T.P. 230,750 - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Kučerina - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / ... - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Zabrdske Kričke, 1858

IV.
TT označena, Kućerina/ 203, Kučerine - TK25 / HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Povijesni podaci, stručni i znanstveni izvori

Trig. točka 203 Kućerina uključena je u drugu A-U trigonometrijsku izmjeru.

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Kućerina (Kučerine)
Gorje Kričko brdo
Okolna naselja Novska, Voćarica, Rajić
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Rajić 4517-2-1-3
HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometrijska točka se nalazi na drugom po visini vrhu Kričkog brda oko 1,3 km istočno od nešto višeg vrha Zmajevac. Kričko brdo se proteže sjeverno od Roždanika i Rajića (naselja na županijskoj cesti 3252 istočno od Novske).

Trenutačno nema žiga. Priznaje se fotografija obilaznika uz geodetski stup.

Vrh je obrastao bukovom šumom i nema vidika.

Okolni vrhovi

Zmajevac (467 m) - kontrolna točka u pohodima PD Zmajevac

KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Zmajevac, Novska // --
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić (29. 10. 2016.), D. Špoljarić, D. Jerković (HGSS Novska) (14. 10. 2017.), D. Špoljarić, R. Schreiner, D. Badalić (29. 4. 2023.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

čeka ispod vrha - trigonometar Kućerina (pješačenjem)

Opis puta

Od proširenja uz šumsku makadamsku cestu (najbližeg prilaza vozilom) put vodi uz čeku po prosjeci umjereno se uspinjući (oko 70 m) do blagog i zaobljenog hrbata i zapuštene prosjeke. Otuda, gotovo neprimjetno se uspinjući, put vodi oko 150 m JZ po hrbatu slijedeći dobro uočljivu nekadašnju prosjeku do ravne vršne glavice s trigonometrom. Jugozapadna padina oko 200 m od vrha je minski sumnjivo područje.
(vidi: MIS Portal Hrvatskog centra za razminiranje)

Duljina 0.3 km
Vrijeme 0.10 h
GNSS trag gnss/203_ceka-kucerina_vrh.gpx

Jazavica - livada na hrptu zapadno od vršne glavice (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

U Jazavici (naselje istočno od Novske uz županijsku cestu 3252) uspon započinje na početku lijevog odvojka-ulice kod kuće kbr. 157 (uređena kuća s bijelom fasadom i nosećim drvenim gredama). Do zadnjih kuća u ulici (oko dvjestotinjak metara) put vodi po užoj asfaltnoj cesti a dalje po dobrom makadamskom kolnom putu do raskrižja (oko 1,2 km od žup. ceste). Od raskrižja desno makadamski put vodi po nekoliko serpentina uspinjući se do sljedećeg raskrižja. Lijevi odvojak puta vodi do šumskog okretišta (vrlo blizu vrha Zmajevac) a desno nastavlja do raskrižja/priključka na kolni put na hrptu Kričkog brda. Nasuprot raskrižja je drveni stol i klupe. Nastavno od raskrižja u smjeru istoka (desno) put vodi oko 500 m do prostrane livade/proplanka. Otuda kroz šumu vodi kratki pl. put do vršne točke.

Foto album
None

Duljina 5.6 km
Vrijeme 0.15 h
GNSS trag gnss/203_jazavica-livada_na_hrptu_nedaleko_vrsne_glavice.gpx

Rajić - čeka ispod vrha Kućerina (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

Uspon u Rajićima (naselju istočno od Novske uz županijsku cestu 3252) započinje na lijevom odvojku/ulici, oko 11,4 km od središta Novske, kod crkve Sv. Tome iza mosta na potoku Čapljencu. Odvojak je ustvari asfaltna cesta koja vodi prema Rajčićima. U početku su uz cestu kuće (posljednji je Ranč Dećo) i oranice a zatim šuma. Na 2,5 km-u od županijske ceste asfaltna cesta nastavlja desno preko mosta za Rajčiće a lijevo se odvaja prema Kučerinama dobar šumski makadamski kolni put. Ubrzo iza raskrižja je rampa (uglavnom otvorena) a nedaleko iza rampe je mostić preko sezonskog potoka/curka. Dalje uz potok Čapljenac nastavlja kolni put umjereno se uspinjući (uzduž puta je nekoliko lijevih i desnih odvojaka vlaka i prosjeka). Nakon 2 km od raskrižja kolni put se oštrije uspinje i vodi po nekoliko serpentina do proširenja i desnog odvojka šumskog kolnog puta koji vodi u Kričke. Nastavno oko 200 m put vodi do čeke i proširenja s desne strane - najbližeg prilaza vozilom. Otuda pješice kroz šumu za 10 min stižemo do vrha.

Duljina 6.8 km
Vrijeme 0.15 h
GNSS trag gnss/203_rajici-ceka.gpx

Voćarica - čeka ispod vrha Kućerina (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

Uspon u Voćarici (naselju istočno od Novske uz županijsku cestu 3252) započinje na lijevom odvojku/ulici, oko 5,9 km od središta Novske, kod kuće na kat bez fasade (Osječka ul., k. br. ) ispred koje je spomenik poginulim braniteljima u domovinskom ratu. Do zadnjih kuća u ulici (oko 300 m od žup. ceste) vodi uža asfaltna cesta koja potom prelazi u dobar šumski makadamski kolni put. Uzduž kolnog puta je nekoliko lijevih i desnih odvojaka vlaka i prosjeka. Na 3,7 km-u lijevo se odvaja šumski i pl. put za lovačku kuću Jelenska glava, nastavno za Zmajevac (označeno putokazima). Kolni put dalje vodi po Tromeđi Pakleničkoj i Jazavičkoj mimo spomenika poginulim hrvatskim braniteljima. Sjeverna padina između Tromeđa iskrčena je i otvoren je vidik na Pakrac a u pozadini na Zapadni Papuk. Od Tromeđe Jazavičke počinju Krička brda s najvišim vrhovima: viši Zmajevac i nešto niži Kučerine na kojem je trig. točka. Ubrzo nakon spomenika desno se odvaja uži kolni put a put prema Kućerini nastavlja pravo sjevernom padinom Zmajevca. Ubrzo put vodi mimo proširenja s lijeve strane s drvenim stolom i sjedalicama i nekadašnjim upisnim sandučićem za vrh Zmajevac pl. pohoda VRA Bljesak PD Zmajevac. Teren razminiran a nova upisna kutija i obavijesna ploča postavljeni su na vrh. Nasuprot drvenog stola i klupa desno se odvaja dobar makadamski kolni put za Jazavicu. Oko 500 m od raskrižja/odvojka put vodi preko širokog proplanka na kojem je prije Domovinskog rata bila lov. kuća Kučerina (sada srušena i obrasla raslinjem). Sjevernije od kuće je izvor Oberšterovac. Nastavno oko 500 m makadamski kolni put vodi do čeke i proširenja s lijeve strane - najbližeg prilaza vozilom. Otuda pješice kroz šumu za 10 min stižemo do vrha.