Trigonometrijska točka I. reda: 197 Petrovac

Stabilizacija/
signalizacija

Uništen stup

Petrovac je stara A-U točka stabilizirana stupom (M.T. 1898). Stara stabilizacija upotrebljena je za prvu trigonometrijsku izmjeru FNRJ (MGI Wien, VGI Beograd). Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u bivšoj državi izgrađen je između 1957.-1968. novi stup koji je uništen početkom 1970-ih pri izgradnji spomen-doma (autor: V. Bakić) na Petrovcu. U RH točka nije obnovljena. Za potrebe CROREF satelitskih mjerenja postavljena je 1996. ekscentrična GPS točka (bolcna s kapicom) na betonskom rubu kanalizacijskog šahta na istočnom dijelu parkirališta ispred spomen-doma.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 18' 59'' E = 445559.3 m φ = 45° 19' 00'' y = 5563475.5 m
λ = 15° 48' 18'' N = 5019578.7 m λ = 15° 48' 35'' x = 5019441.5 m
hWGS84 = 537.9 m HHVRS71 = 492.2 m HTrst = 507.0 m HTrst = 507.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 192 Hum (238°)
194 Privis (281°)
198 Priseka (107°)
199 Cepeliš (76°)
211 Kozjača (26°)
384 Brusnik (327°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 235 Kudić brdo, Bosna i Hercegovina (170°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Petrovac i Mali Petrovac - vrhovi (endonim), status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU, Veliki Petrovac za to područje nije u Registru

II.
Petrova gora (vrhovi Petrovac i mali Petrovac) je ime dobila po hrvatskom kralju Petru Svačiću.
… U tradicionalnoj hrvatskoj historiografiji ta je planina poznata i kao Gvozd*. Prema izvještaju ugarskoga kroničara Šimuna de Keze (Gesta Hungarorum, kraj XIII. st.) ondje je 1097. ugarski kralj Koloman, uz potporu jednoga dijela hrvatskog plemstva, porazio vojsku hrvatskog vladara Petra, koji je pritom bio ubijen. Dok tradicionalna historiografija smatra da se taj događaj zbio na Petrovoj gori, postoje mišljenja da se ona odigrala na području Kapele (Gvozd) te na Zrinskoj gori (I. Goldstein). Kada je 1563. komisija za pregled gradova, utvrda i kula u Hrvatskoj i Slavonskoj krajini podnijela izvješće o zahvatima potrebnima za učvršćenje granice prema Osmanlijama, Petrova gora bila je određena kao jedna od triju važnih obrambenih linija. … (https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=47985)
*zast. šuma (https://hjp.znanje.hr/index.php?show=search_by_id&id=fV5nURA%253D)

III.
TT nije označena / Petrovacz CP., TRIPLEX CONFINIUM (tromeđa); Mali Petrovacz CP - Banal Grenze (1773–1775) - First Military Survey
TT Petrovac TP 267,10 - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Petrovac - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT (Pe)trovac - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Radonja - Rev. Petrova Gora, 1909

IV.
M. Petrovac / 197, Petrovac (vrh) - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Petrovac

HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometrijska točka se nalazi na Petrovcu najvišem vrhu Petrove gore, a uništena je pri izgradnji spomen-doma (1972.-1982), koji je sada devastiran i zapušten.
Ekscentrična GPS točka (bolcna s kapicom) postavljena je na rub betonskog kanalizacijskog šahta na istočnom dijelu prostranog parkirališta ispred spomen-doma.

Priznaje se HPS-ov žig nedaleke KT HPO-a 7.4. Petrova gora - vrh Petrovac ili fotografija obilaznika ispred spomen-doma.

Zamjenska KT

Petrova gora - vrh Petrovac, KT HPO 7.4. (vidi: Planinarski portal ili HPS)

S travnatog brežuljka ispred spomen-doma nema vidika.

Okolni vrhovi

Veliki i Mali Velebit, Magarčevac

KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Osmica, Karlovac // Planinarska obilaznica Petrova gora (POPG)
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić (18. 5. 2017.), D. Špoljarić (25. 5. 2019.), D. Špoljarić i čl. pl. sekcije (12. 3. 2022.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

lovački dom Muljava - trigonometar Petrovac (vozilom)

Opis puta

Vrhu M. Petrovac možemo prići vozilom od lovačkog doma u Muljavi, udaljenog oko 7,5 km od Vojnića. Do Vojnića dolazimo iz Karlovca ili Siska. Iz smjera Karlovca s državne ceste D1 u Tušiloviću skrenuti na cestu D6 u smjeru Topuskog do središta Vojnića (oko 10 km). Iz Siska državnom cestom D37 preko Petrinje do Gline a nastavno cestom D6 preko Vrginmosta do Vojnića. Iz Vojnića nastavljamo cestom 3225 preko Radonje do lovačkog doma u Muljavi. Od lovačkog doma do devastiranog i zapuštenog spomen-doma s prostranim parkiralištem na Malom Petrovcu vodi dobra asfaltna cesta.

Duljina 5.1 km
Vrijeme 0.10 h
GNSS trag gnss/197_muljava-vrh_vozilo.gpx

Lovački d. Muljava - Rimski put - trigonometar Petrovac (KT HPO 7.4. M. Petrovac) (pješačenjem)

Opis puta

Uspon započinje iza lovačkog doma Muljava kod ulaza na poučnu stazu Rimski put (označeno okruglim markacijama i putokazom). Put u cijelosti vodi kroz visoku bukovu šumu po poučnoj stazi (Zelena staza, Planinarska obilaznica Petrova gora, PD Šumar) umjereno se uspinjući. U početku put vodi po širokoj i uređenoj stazi mimo obavijesnih ploča i drvene sjenice. Nastavno put prelazi preko curka (sezonskog potoka) po drvenom mostiću na sajlama i nastavlja mimo dvije replike čardaka s obavijesnim/poučnim pločama do izlaza na šumski kolni put - Rimski put. Dalje nastavlja desno (prema istoku) po putu mimo replike čardaka do sljedeće obavijesne ploče s desne strane š. puta uz koju je i kontrolna točka Planinarske obilaznice Petrova gora (KT 5) i raskrižje pl. putova. Desni odvojak puta spušta se kroz šumu na Muljavu, a pravo vodi prema Petrovcu. Pl. put nastavlja kratko po kolnom putu potom skreće desno u šumu. Nastavno vodi južno od šumskog kolnog puta (ne udaljujući se puno od nje, gotovo paralelno s njom, bitno ne mijenjajući visinu) po vlakama s kolotrazima i vododerinama, razbacanim granjem nakon sječe šume i presjecan drugim vlakama oko 1 km gdje se put prema vrhu počinje ponovno uspinjati. Odnosno južnije od zeleno obojane metalno-drvene čeke gdje šumski kolni put oštro skreće lijevo (prema sjeveru). Zbog te teže prohodne dionice pl. puta preporuka je nastaviti od KT 5 po šumskom kolnom putu do zelene čeke i mimo nje skrenuti desno u šumu na lako uočljivi markirani put kojim, umjereno se uspinjući, prilazimo spomen području na V. Petrovcu s njegove sjevero-zapadne strane. Nastavljamo mimo oštećenog i zapuštenog spomenika (gdje je svojedobno bio trigonometar) i po stepenicama mimo okolnih pomoćnih objekata do parkirališta na središnjoj visoravni (*), a potom pravo uzbrdo, pored obavijesne ploče s kartom obilaznice Petrova gora i ornitološke promatračnice na vrh Mali Petrovac do KT HPO-a.

*Trigonometar je uništen početkom 1970-ih pri izgradnji spomen-doma (autor: V. Bakić) na V. Petrovcu. Za potrebe GNSS projekta CROREF postavljena je 1996. ekscentrična točka (bolcna s kapicom) na betonskom rubu kanalizacijskog šahta na istočnom dijelu prostranog parkirališta ispred spomen-doma.

Street View
Duljina 4.0 km
Vrijeme 2.00 h
GNSS trag gnss/197_muljava-rimskiput-kthpo.gpx

Lov. dom Muljava - Mali i Veliki Velebit - trigonometar Petrovac (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh započinje na parkiralištu kod lovačkog doma Muljava i velike obavijesne ploče s kartom, upisnom kutijom i žigom KT1 obilaznice Petrova gora. Pl. put vodi u smjeru juga po makadamskom kolnom putu mimo velike drvene nadstrešnice s klupama i gospodarskih zgrada Hrvatskih šuma i dalje uz potok V. Radonja oko 450 m do skretanja lijevo (obilježeno markacijama i strjelicama) i prijelaza preko potoka po brvnu (potreban oprez pri prijelazu!). Odmah nakon prijelaza put ulazi u bukovu šumu i vodi po šumskoj stazi oštro se uspinjući po hrptu obronka do izlaza na greben Velebita i ubrzo do obilježenog stjenovitog vrha Mali Velebit (jedini kameni vrh cijele obilaznice). Otuda pl. put nastavlja po uređenoj vlaki blago se uspinjući preko V. Velebita do izlaza na šumski makadamski kolni put na hrptu i raskrižja pl. putova. Desni odvojak vodi prema Magarčevcu a lijevi prema Petrovcu (označeno putokaznim pločama). Pl. put vodi oko 370 m po makadamskom kolnom putu do izlaza na serpentinu na asfaltnoj cesti Muljava-spomen dom Petrovac. Prelazi cestu i nastavlja kroz šumu (označeno putokaznom pločom), zatim kroz šumarak (mladu šumu) pa ponovno izlazi na cestu. Dalje pl. put vodi oko 450 m po cesti (na nekoliko mjesta označeno okruglom i pojasnom markacijom na drvenim i metalnim stupićima uz rub ceste) do desnog skretanja i raskrižja pl. putova (označeno putokaznim pločama). Pravo put nastavlja po vlaki prema lokalitetu Kraljev grob a lijevo skreće u šumu i nastavlja po šumskoj stazi umjereno se uspinjući do raskrižja pl. putova (obavjesna i putokazna ploča i žig KT 8) na rubu arheološkog lokaliteta pavlinskog samostana. Desni odvojak puta vodi mimo ostataka pavlin. samostana prema Kraljevom grobu a lijevo put nastavlja do KT HPO Petrovac na vršnoj glavici i dalje mimo visoke telekomunikacijske antene do prostranog parkirališta ispred spomen-doma. Pl. put je u cjelosti dobro obilježen i uređen.

Duljina 4.7 km
Vrijeme 1.45 h
GNSS trag gnss/197_muljava-M_V__Velebit-trigoPetrovac.gpx

Znamenitosti i zanimljivosti kraja

Kraljev grob (Petrova gora, Pl. obilaznica Petrova gora - PD Šumar)