Trigonometrijska točka I. reda: 194 Privis

Stabilizacija/
signalizacija

Uništena piramida

Privis je stara A-U točka (M.G.I Wien) stabilizirana prirodnim kamenom. Ta je točka upotrebljena za prvu triangulacijsku izmjeru FNRJ. Između 1957. i 1968. izgrađena je zidana piramida od cigle (16 m) za potrebe trigonometrijske izmjere SFRJ (VGI Beograd). U rujnu 1995. piramida je srušena. U RH točka je obnovljena 2007. godine tako da je oko neoštećenog razizemnog prirodnog kamena (s ugrađenim reperom i urezanim križićem) izbetonirano postolje, a uz rub postavljena betonska ploča s obavijesnom pločicom (DGU). Stupić od prirodnog kamena koji je bio ugrađen u temelje piramide leži na betonskoj ploči. Reper, postavljena betonska i obavijesna ploča nestali su.

Stanje trigonometra iz 1994.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 23' 13'' E = 407161.6 m φ = 45° 23' 14'' y = 5524992.9 m
λ = 15° 18' 52'' N = 5028142.0 m λ = 15° 19' 09'' x = 5027021.3 m
hWGS84 = 506.2 m HHVRS71 = 460.4 m HTrst = 460.7 m HTrst = 460.7 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 192 Hum (168°)
193 Bjelolasica (245°)
197 Petrovac (101°)
384 Brusnik (43°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 376 Debeli vrh, Slovenija (313°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Privis - mješovita šuma (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
TT nije označena / Privesz - Provinz Kroatien (1783–1784) - First Military Survey
TT Privis TP 243,20 - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Privis - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT Privis - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Bosiljevo Novo Selo, 1862

IV.
Privis / 194, Privis - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Privis
Okolna naselja Vrbovsko, Karlovac, Bosiljevo, Orišje
Kartografski izvori i
planinarske knjige

DGU (TK25): Zdihovo 4515-2-1-2
HGSS: nema
SMAND: nema

Opis smještaja trigonometrijske točke

Ostaci trigonometra nalazi se na neimenovanom osamljenom brdu (šuma Privis) JI od Orišja i Novog Sela Bosiljevskog. Na najvišem vrhu razbacani su ostaci zidane piramide (opeke, betonski blokovi).

Trenutačno nema žiga. Priznaje se fotografija obilaznika uz ostatke geodetske piramide.

Vrh je obrastao visokom šumom i nema vidika.

Vidikovac

S prilaznog puta uz gornji rub iskrčene jugozapadne padine brda, tri minute južno od vrha, otvoren je vidik od jug-jugoistoka do jugozapada. Od osamljenog stožastog Huma (861 m) na JJI i nastavno u smjeru kazaljki na satu na vrhove i gore M. i V. Kapele: Velika Runjavica (1143), Makovnik (1161 m), Bijela kosa (1018 m), V. Panos (1079 m), Kalska glava (885 m), Rupčićeva glava (861 m), Stožac (809 m), Klek (1181 m) te Smolnik (1221 m), Beljak (1219 m) i Mirkovica (1280 m) a iza njih Bjelolasicu (Kula 1534 m) i na JZ Bijela Kosa (1289 m).

KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Martinščak // ...
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić, N. Bošković (1. 3. 2017.), D. Špoljarić (7. 10. 2017.), D. Špoljarić, R. Schreiner (22. 4. 2023.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Orišje - proširenje uz šum. cestu (vozilom/pješačenjem)

Opis puta

Uspon započinje kod kapelice u Orišju, odnosno nasuprot nje uz zidano-drvenu (bijelo-smeđu) kuću na početku desnog odvojka uže asfaltne ceste (ulice) prema crkvi Uznesenja BD Marije i nedalekom arheološkom lokalitetu (označeno putokaznim prom. znakom). Planinarski put kratko (oko 200 m) vodi po užoj asfaltnoj cesti koja iza posljednjih kuća skreće lijevo i prelazi u makadamski šumski kolni put. Pl. put dalje vodi po dobrom makadamskom putu koji u blagom luku zaobilazi sa SI strane brežuljak Gradišće (na kojem je crkva) do raskrižja (neposredno prije je plinovod i dalekovod). Desni asfaltni odvojak vodi do crkve a pl. put nastavlja lijevo po šumskom makadamskom putu prema jugoistoku blago se uspinjući do proširenja s lijeve strane (2,5 km od kapelice). Pritom prolazi mimo manjeg proplanka iza kojeg se s kolnog puta desno i lijevo odvaja nekoliko vlaka. Proširenju možemo prići osobnim vozilom (oko 10-ak min).

Duljina 2.5 km
Vrijeme 0.35 h
GNSS trag gnss/194_orisje-prosirenje_2023.gpx

Orišje - trigonometar Privis (pješačenjem)

Opis puta

Najpogodniji prilaz vrhu je selo Orišje na cesti Bosiljevo-Generalski Stol (3176). Uspon započinje kod kapelice u Orišju, odnosno nasuprot nje uz zidano-drvenu (bijelo-smeđu) kuću na početku desnog odvojka uže asfaltne ceste (ulice) prema crkvi Uznesenja BD Marije i nedalekom arheološkom lokalitetu (označeno putokaznim prom. znakom). Planinarski put kratko (oko 200 m) vodi po užoj asfaltnoj cesti koja iza posljednjih kuća skreće lijevo i prelazi u makadamski šumski kolni put. Pl. put dalje vodi po dobrom makadamskom putu koji u blagom luku zaobilazi sa SI strane brežuljak Gradišće (na kojem je crkva) do raskrižja (neposredno prije je plinovod i dalekovod). Desni asfaltni odvojak vodi do crkve a pl. put nastavlja lijevo po šumskom makadamskom putu prema jugoistoku blago se uspinjući do proširenja s lijeve strane (2,5 km od kapelice). Pritom prolazi mimo manjeg proplanka iza kojeg se s kolnog puta desno i lijevo odvaja nekoliko vlaka.
Od proširenja prema SI vode dvije vlake koje se ubrzo spajaju. Planinarski put vodi po desnoj vlaki mimo desnog odvojka druge vlake (oko 50 m) i nastavlja pravo do raskrižja vlaka (oko 50 m dalje). Od raskrižja vlaka pl. put vodi desno po širokoj vlaki ravnomjerno i blago uspinjući se kroz šumu do gornjeg ruba iskrčene JZ padine Privisa i nastavlja (oko 100 m) do raskrižja vlaka. S te kratke dionice puta uz gornji rub iskrčene padine otvara se široki vidik od JI do zapada. Od raskrižja vlaka pl. put nastavlja po lijevom odvojku i za 3 min stiže na obrasli vrh. Oko vršne točke ostaci su nekadašnje dvostruke piramide: razbacana cigla i manji betonski blokovi te vršni dio (kapa) zidane piramide i ostaci drvene piramide.

Foto album
Duljina 3.4 km
Vrijeme 1.15 h

proširenje uz šum. cestu - trigonometar Privis (pješačenjem)

Opis puta

Do prostranog proširenja na zapadnoj padini Privisa vodi iz Orišja dobar šumski kolni put (oko 2,5 km, vidi opis prilaza vozilom).