Trigonometrijska točka I. reda: 193 Bjelolasica

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s visokim postoljem, visina h = 1.3 m

Bjelolasica je stara A-U točka (Biela lasica). Iznad starog A-U stupa postavljen je 1933. novi betonski stup. Stup je prestabiliziran (nadograđen) za vrijeme II. svj. rata (poslije 1941.) tako da je oko stupa nanešeno i poslagano krupno kamenje (visoki i široki kameni podest) a iznad stupa izgrađen je na betonskom postolju novi betonski stup. Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ stup je između 1957.-1968. godine obnovljen i dodan mu je kapitel (VGI Beograd). U RH stup je obnovljen 2010. i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU). Od udara groma znatno je oštećen kapitel.

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 16' 25'' E = 379258.9 m φ = 45° 16' 26'' y = 5497325.6 m
λ = 14° 57' 40'' N = 5015997.3 m λ = 14° 57' 57'' x = 5014360.8 m
hWGS84 = 1580.2 m HHVRS71 = 1534.0 m HTrst = 1538.0 m HTrst = 1538.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 184 Tuhobić (285°)
189 Veli vrh (217°)
190 Velebitska Plješivica (177°)
192 Hum (114°)
194 Privis (65°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 185 Cerk, Slovenija (333°)
376 Debeli vrh, Slovenija (20°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Bjelolasica - planina, Kula - vrh (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
TT nije označena / Bela Laszicza - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT Biela - Lazica TP 808,22 - Croatia (1865–1869) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Biela lasica - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT Soiela Lasica - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Begovo Razdolje, 1873

IV.
Kula / 193, Kula - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Kula
Gorje Bjelolasica (Velika Kapela)
Okolna naselja Ogulin, Jasenak; Mrkopalj, Begovo Razdolje
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Bjelolasica 4515-1-2-4
HGSS:
SMAND: HPD Zagreb-Matica: Goranski pl. put (GPP), 1:30.000; 11b HOC Bjelolasica, 1:30.000; 11 Gorski kotar I (Klek, Bjelolasica), 1:30.000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišoj stjenovitoj glavici Bjelolasice. Okolne padine oko vršne glavice su travnate.

Priznaje se HPS-ov žig. Metalni žig je zacementiran na stijenu uz upisnu kutiju a žig GPP-a na kamen podesta geodetskoga stupa. Gumeni žig HPD Petehovac/Delnice je u upisnoj kutiji.

Vidici s vrha pružaju se na sve strane. Prema jugu su veličanstvene Bijele i Samarske stijene a iza njih Kolovratske. Za dobre vidljivosti razabiru se obrisi i vrhovi Sjevernog Velebita a jugozapadno Krka, Cresa i Lošinja. Na zapadu, preko Vrbovske poljane vide se: Zagradski vrh, Viševica, Burni Bitoraj i Tuhobić a iza njih na obzoru razabiru se Učka i malo sjevernije Ćićarija. Na sjeverozapadnom obzoru su Crni vrh, iza njega nazire se Fratar i Obruč, zatim Risnjak, Snježnik i slovenski Snežnik te Veliki Drgomalj kod Delnica. Prema sjeveru su Skradski vrh i Javorova kosa a iza njih na obzoru planine u Sloveniji. Sjeveroistočno su brojni niži vrhovi Velike Kapele a ističu se Bijela kosa i Gomirkovica a na istoku dominantni Klek. Južnije od njega nazire se Lička Plješivica. Za osobito dobre vidljivosti naziru se i Alpe.

Okolni vrhovi

vrhovi Bijelih i Samarskih stijena

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 5, Gorski kotar - južni dio
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Zagreb-Matica // Goranski planinarski put (GPP)
Odbor Kapelskog planinarskog puta // Kapelski planinarski put (KPP)
PD Višnjevica // Ravnogorski planinarski put (RGPP)
PD INA Bjelolasica // Dvadesetica
PD Kamenjak // 40 vrhova za 40 godina PD Kamenjak
PD Ericsson - Nikola Tesla // Najviši vrhovi hrvatskih županija
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić (25. 5. 2017.); D. Špoljarić (2. 7. 2022.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Begovo Razdolje - Vrbovska poljana (vozilom)

Opis puta

Najbliži prilaz vozilom je Vrbovska poljana jugoistočno od Begova Razdolja. Iz središta naselja (kod ugostiteljskog objekta Planinarski raj) nastavljamo cestom (58061) za Vrbovsku poljanu. Na prvom raskrižju (na kraju naselja) nastavljamo desno odvojkom (smjerokaz Janjčarica) za Vrbovsku poljanu. Nakon 900 m prestaje asfalt a dalje vodi dobra mak. cesta.  Od kraja asfalta do velikog raskrižja na središnjem dijelu Vrbovske poljane je 4,3 km. Na raskrižju sa smjerokazima (za Bjelolasicu i Jančaricu) nastavljamo blagim lijevim zavojem još oko 900 m do proširenja uz cestu gdje je smjerokaz i početna markacija za vrh Bjelolasice.

Duljina 6.9 km
Vrijeme 0.20 h
GNSS trag gnss/193_begovorazdolje-vrbovskapoljana.gpx

(Mrkopalj - Tuk - Jančarica) Matić poljana - Vrbovska poljana (vozilom)

Opis puta

Vrbovskoj poljani možemo prići i iz Mrkoplja. U središtu mjesta odvojak je ceste (5191) za M. i V. Tuk, kojom prvo dolazimo do pl. doma Bijele stijene (3,7 km) a nastavno za Jasenak. Iza naselja (1,3 km od doma) prestaje asfalt a dalje vodi dobra makadamska cesta kroz Matić poljanu i Sungerski lug, sjeverno od Bijelih i Samarskih stijena.  Iza kamenih statua na Matić poljani (oko 5,2 km od pl. doma) lijevo se odvaja uži makadamski put koji prolazi pokraj lovačke čeke i vodi uzbrdo. Nakon 1,7 km nastavlja lijevo prema pl. kući Jančarica (desno je prema Plani). Uz planinarsku kuću put dalje vodi prema Vrbovskoj poljani te nakon 1 km dolazimo do dva raskrižja. Prvi oštri desni odvojak vodi po sredini poljane prema Vlaškim livadama, nastavljamo pravo još 20 m do drugog velikog raskrižja na središnjem dijelu poljane. Na raskrižju sa smjerokazima (za Bjelolasicu i Jančaricu) nastavljamo desno još oko 900 m do proširenja uz cestu gdje je smjerokaz i početna markacija za vrh Bjelolasice.

Duljina 3.9 km
Vrijeme 0.20 h
GNSS trag gnss/193_maticpoljana_janjcarica_vrbovskapoljana.gpx

Vrbovska poljana (proširenje uz šum. kol. put) - trigonometar Bjelolasica (strmi prilaz) (pješačenjem)

Opis puta

Pl. put počinje na obilježenom proširenju s putokazom i strjelicom smjera i okruglom markacijom uz makadamski kolni put iz Begova Razdolja, oko 900 m od raskrižja na sredini Vrbovačke poljane ili oko 200 m prije napuštene šumarske kuće. Put kratko vodi po vlaki a zatim po šumskoj stazi blago se uspinjući kroz visoku bukovu šumu do prostranog proširenja/okretišta šumskog kolnog puta (do tuda se može doći terenskim vozilom). Na okretištu pl. put skreće desno (označeno putokazom) i nastavlja po šumskoj stazi u početku umjereno se uspinjući a potom malo oštrije sve do raskrižja (smjerovi označeni putokazima). Pravo put nastavlja po Braninom putu do skloništa J. Mihelčić a lijevo vrlo oštrim usponom po serpentinama do raskrižja pl. putova na hrptu Bjelolasice. Petnaestak minuta prije hrpta put kratko vodi uz stjene i po kamenjaru a zatim, prije izlaska na hrbat, kroz nisku bukovu šumu iskrivljenih i nagnutih stabala. Od raskrižja na hrptu desni odvojak puta vodi do sljedećeg raskrižja i do skloništa a lijevi do vrha (Kula).

Duljina 1.8 km
Vrijeme 0.45 h
GNSS trag gnss/193_vrbPoljanaprosirenje-trigoBjelolasicastrmi_prilaz.gpx

Vrbovska poljana (proširenje uz šum. kol. put) - skl. J. Mihelčić - trigonometar Bjelolasica (pješačenjem)

Opis puta

Pl. put počinje na obilježenom proširenju s putokazom i strjelicom smjera i okruglom markacijom uz makadamski kolni put iz Begova Razdolja, oko 900 m od raskrižja na sredini Vrbovačke poljane ili oko 200 m prije napuštene šumarske kuće. Put kratko vodi po vlaki a zatim po šumskoj stazi blago se uspinjući kroz visoku bukovu šumu do prostranog proširenja/okretišta šumskog kolnog puta (do tuda se može doći terenskim vozilom). Na okretištu pl. put skreće desno (označeno putokazom) i nastavlja po šumskoj stazi u početku umjereno se uspinjući a potom malo oštrije sve do raskrižja (smjerovi označeni putokazima). Lijevo put vodi vrlo oštrim usponom po serpentinama prema hrbatu Bjelolasice. A pravo nastavlja po Braninom putu ravnomjerno se uspinjući do skloništa J. Mihelčić, zatim, uz sklonište lijevo do sedla i raskrižja pl. putova (označeno putokaznom pločom i putokazima). Desni odvojak puta vodi prema Jasenku, pravo prema Vrelu a lijevo prema vrhu Bjelolasice (Kula). Prilazni put vrhu nastavlja po hrptu Bjelolasice obraslom travom (gdjegdje po kamenjaru) do raskrižja (označeno putokazom). Lijevo se odvaja kraći i vrlo oštri prilazni put vrhu a pravo nastavlja po hrptu do vrha (Kula).