Trigonometrijska točka I. reda: 188 Osor

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s postoljem, visina h = 1.3 m

Osor je stara A-U točka ali je uništena (nije pronađen njen centar). Talijanski MGI Firenza postavlja novu točku (Mt. Ossero/Televrina) čiji se položaj razlikuje od A-U stabilizacije. Za potrebe trigonometrijske izmjere FNRJ (1946.-1949.) upotrebljena je talijanska stabilizacija - zidani kameni stup. Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ izgrađen je između 1957.-1968. godine novi betonski stup na betonskom postolju (VGI). U RH stup je obnovljen 2008. i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU).

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 44° 40' 17'' E = 330463.5 m φ = 44° 40' 18'' y = 5449769.3 m
λ = 14° 21' 42'' N = 4950167.9 m λ = 14° 21' 59'' x = 4947655.3 m
hWGS84 = 631.5 m HHVRS71 = 588.5 m HTrst = 588.0 m HTrst = 588.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 187 Pula (298°)
189 Veli vrh (34°)
190 Velebitska Plješivica (71°)
220 Goli (334°)
283 Stražica (144°)
286 Šatorina (93°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Osorščica - brdo, Televrina - vrh, Osor - naselje (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU), Osorčica nije u Registru

II.
OSOR Opis: Liburnski grad na današnjoj uzini između Cresa i Lošinja, na izuzetno važnom strateškom, prometnom i trgovačkom mjestu. Zapisi: Ἄψωρρος (Ptolemej II.168), Ὄψαρα (Porph. 29), Apsara (Tab. Peut.) itd. Ime: Hrvati su naseljeni u tom gradu rano po doseobi, na što upućuju supstitucije u pohrvaćivanju imena: Ἄψωρρος > Ὄψαρα (Porph., 10. st.) > *Osorŭ > Ȍsor s promjenom naglašenog kratkog /’ă/ u /ŏ/ kako je u Kotor (< Cattarum), Mosor (< Massarum). U staro doba grad se zvao Apsorus, a u srednjem vijeku su romanski oblici s a umjesto nenaglašenog o, koje /ă/ Hrvati percipiraju kao /ŏ/. Još u 10. st. Porfirogenet piše te glasove po romanskom izgovoru s /a/: Ὄψαρα. Jezične prilagodbe svjedoče o ranoj hrvatskoj prisutnosti na otoku.
P. Šimunović: Predantički toponimi u današnjoj (i povijesnoj) Hrvatskoj

III.
u ovoj izmjeri otoci i zaleđe nisu zastupljeni / ... - Karlstädter Generalat (1774–1775) - First Military Survey
TT je označena / Mt. Ossero - Coastal Zone (1821–1824) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Monte Ossero (Televrina) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT nije označena (za to područje nema katastarske izmjere) - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- ...

IV.
Televrina / 188, Televrina - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Toponim (ime vrha, okolnog područja, ...) Televrina
Gorje Osorščica/Osorčica (prema TK25/HOK)
Okolna naselja o. Lošinj, Osor, Nerezine
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Otok Unije (istok) 4514-4-4-1
HGSS: Otok Lošinj, 1:25000, web karta o. Lošinja
SMAND: 21 Otok Lošinj 1:25000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišem vrhu hrbata Osorščice.

Priznaje se žig Planinarski put OKO RIJEČKIH BAKLJI (KT 6) ili fotografija obilaznika u geodetski stup. Metalni žig zavaren je na niski četvrtasti metalni stupić učvršćen  za stijenu 15-ak m južno od geodetskog stupa a desno od okrugle markacije i natpisa KT.

Vidik s vrha otvoren je od JJZ na otoke Velu i Malu Srakanu i Susak te na zapadu Unije. A za dobre vidljivosti od sjeverozapada do sjevera obzorom se proteže istočna obala Istre s lako prepoznatljivim Sisolom i Učkom.

Okolni vrhovi

vrh Sv. Mikula (557 m), KT HPO 15.3.

KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica PD Kamenjak // Planinarski put Oko riječkih baklji
PK Osorščica // Planinarska ophodnica Osoršćica (KT POO 4)
Okolni pl. objekti
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, pl. sekcija Geodetskog fakulteta (23. 4. 2017.), D. Špoljarić, T. Balogh (2. 9. 2023.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Pešćine - trigonometar Osor (pješačenjem)

Opis puta

Uspon započinje na proširenju* na kraju asfaltne ceste u naselju Pešćine/Peštine (označeno putokazima, obavjesnom pločom i markacijama). U početka uspona pl. put vodi po građenom težačkom i hodočasničkom putu (do kapele Sv. Mikule) najprije između suhozida kroz visoku crniku a potom naizmjenice po golom kamenjaru ili kamenjaru obraslom borovicom, crnikom ili planikom i rjeđim stablima crnog bora umjereno se uspinjući do otprilike sredine uspona kod malog dolca (nekad lokvica i korito za napajanje stoke) s improviziranom klupom za odmor (Počivalica/RELAX). A s lijeve strane dolca je greben s vidikovcem. Nakon toga pl. put nastavlja desno (označeno putokazom) kroz crnogoričnu šumu (pinija, alepski i crni bor) umjereno se uspinjući po nasutoj a potom kamenoj stazi do kamene ploče (prinčeve "sjedalice" s natpisom PRINZ RUDOLF, 1887). Otuda se put oštrije uspinje i po nekoliko serpentina po kamenitoj/stjenovitoj podlozi vodi do raskrižja pl. putova. Lijevo put nastavlja do kapelice Sv. Mikule i KT HPO 15.3. (oko 3 min) a desno vodi prema vrhu Osorčice (Televrina) i dalje prema pl. domu Sv. Gaudent (označeno putokazima, putokaznim pločama i strijelicama smjera). Pl. put prelazi hrbat Osorščice i nastavlja po južnoj padini kratko se spuštajući a potom uspinjući po nasutoj a djelomice stjenovitoj stazi mimo klupe za odmor (s prekrasnim vidikom) ispod krošnje velikog bora do raskrižja pl. putova te proširenja i helikodroma i nedalekog telekomunikacijskog objekta** na hrptu Osorščice. Desno se odvaja pl. put koji vodi mimo telekom. objekta do jame Sv. Gaudenta (putokaz) a pravo oko 70 m po makadamskom kolnom putu do raskrižja pl. putova i lijevog odvojka kolnog puta koji vodi do novog manjeg. telekom. objekta. Od raskrižja pravo pl. put vodi  prema domu po makad. kolnom putu (označeno putokazom). Lijevo pl. put nastavlja kroz borovu šumu kratko po kolnom putu do manjeg telekom. objekta i dalje do najvišeg vrha Televrin (označeno putokazom i natpisom na kamenu). Od telekom. objekta put vodi po hrptu Osorščice djelomice golom obraslom niskom makijom a djelomice obraslom šumarcima.

*Do spomenutog proširenja u Pešćinama može se vozilom po užoj lokalnoj asf. cesti, odvojku sa ceste D100 Osor-Mali Lošinj. Odvojak je označen prometnim putokazom (pravo za M. Lošinj, lijevo za Nerezine i desno za Pešćine) a udaljen je 1,7  km od Tifonove benzinske pumpe na ulazu u Nerezine. To je proširenje ujedno i najbliži prilaz osobnim vozilima.
**Do ovog i dvjestotinjak metara zapadnijeg, nedavno izgrađenog manjeg telekomunikacijskog objekta može se terenskim vozilom iz Osora mimo pl. doma Sv. Gaudent po makadamskom kolnom putu.

Duljina 3.6 km
Vrijeme 1.30 h
GNSS trag gnss/188_pescine_trigo-osor.gpx

Osor - pl. dom Sv. Gaudent (vozilom)

Opis puta

Pl. domu možemo prići makadamskim kolnim putom iz Osora. Prilazni put započinje kod Osorskog mosta na lošinjskoj strani i vodi mimo auto-kampa Preko mosta u smjeru zapada između suhozida i mimo nekoliko osamljenih kuća. Ubrzo ulazi u obrasli krš i nastavno po nekoliko serpentina vodi do pl. doma. Premda je dvije trećine mak. kolnog puta provozno i za osobna vozila ne preporuča se do doma nižim osobnim vozilima već povišenim i po mogućnosti s pogonom na sva četiri kotača ili terenskim. Naime zadnja trećina mak. puta vodi po nekoliko oštrijih serpentina koje premda nasute sitnijim makadamom mogu biti oštećene vododerinama.
Do doma vodi i pl. put iz Osora, oko 850 m prati makadamski kolni put a dalje nastavlja po kršu.

Foto album
Duljina 6.1 km
Vrijeme 0.25 h
GNSS trag gnss/188_osor-pldom.gpx

pl. dom Sv. Gaudent (Osorščica) - trigonometar Osor (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na vrh možemo započeti kod pl. doma Sv. Gaudent*. Pl. put kratko vodi po kolnom putu i nakon 50-ak m od doma pl. put izlazi na dobar makadamski kolni put iz Osora koji nastavno vodi do telekomunikacijskih objekata na vršnom grebenu Osorščice. Pl. put nastavlja po makadam. kolnom putu (označeno putokazom i okruglim markacijama uzduž puta) oko 1,2 km do improvizirane klupe ispod bora i raskrižja pl. putova. Tridesetak metara prije raskrižja je odvojak puta na jug prema penjalištu (Climbing 30 min). Od raskrižja lijevo pl. put vodi prema Osoru a blago desno nastavlja prema vrhu Televrina (označeno putokazima). Otuda se pl. put počinje uspinjati i vodi po uređenoj stazi po kršu djelomice obraslom niskom borovicom i pokojim borom. Pritom prolazi mimo kamene gomile (Kalek, 454 m), prelazi suhozid, zatim mimo druge gomile i ubrzo ulazi u borov šumarak i kratko nastavlja do raskrižja pl. putova. Desni odvojak puta vodi do Vele jame (označeno putokazima i strijelicama smjera) a pravo nastavlja po stjenovitom hrbatu Osorščice pritom prolazi kratku dionicu sajlama osiguranog puta po hrbatu (Slovenčica). Zatim nastavlja umjereno se uspinjući po uređenoj i nasutoj stazi kroz borovu šumu do vršnog stjenovitog grebena i nastavno po grebenskoj stazi do trigonometra Osor (vrh Televrina).

*Do doma vodi planinarski i makadamski kolni put iz Osora. Pl. put u početku (oko 850 m) prati makadamski kolni put a dalje nastavlja po kršu. Prilazni makadamski kolni put do doma započinje kod Osorskog mosta na lošinjskoj strani i vodi mimo auto-kampa Preko mosta u smjeru zapada između suhozida i mimo nekoliko osamljenih kuća. Ubrzo ulazi u obrasli krš i nastavno po nekoliko serpentina vodi do pl. doma. Premda je dvije trećine mak. kolnog puta provozno i za osobna vozila ne preporuča se do doma nižim osobnim vozilima već povišenim i po mogućnosti s pogonom na sva četiri kotača ili terenskim. Naime zadnja trećina mak. puta vodi po nekoliko oštrijih serpentina koje premda nasute sitnijim makadamom mogu biti oštećene vododerinama.