Trigonometrijska točka I. reda: 184 Tuhobić

Stabilizacija/
signalizacija

Stup s visokim postoljem, visina h = 1.3 m

Tuhobić je stara A-U točka (Tuhović). Iznad starog A-U stupa postavljen je 1930.-ih novi betonski stup. Stup je prestabiliziran (nadograđen) za vrijeme II. svj. rata (poslije 1941.) tako da je oko stupa nanešeno i poslagano krupno kamenje te izbetonirane bočne strane i podest a iznad stupa izgrađen je na betonskom postolju novi betonski stup. Za potrebe nove (nedovršene) astro-geodetske triangulacije I. reda u SFRJ postavljen je između 1957.-1968. godine novi stup s kapitelom (VGI Beograd). Od udara groma trigonometar je znatno oštećen: razbijeno je betonsko postolje a stup je odbačen u stranu. U RH stup je obnovljen 2010. i na njega je postavljena obavijesna pločica (DGU). Središnji stup obnovljenog trigonometra ponovno je oštećen od udara groma.

izgled obnovljene TT, kolovoz 2010.
GNSS mjerna kampanja, CROREF 94
Stabilizacija TT koncem 1970-ih

Koordinate

WGS84 HTRS96/TM Besselov elipsoid 1841 HDKS (Bessel. elips. 1841)
φ = 45° 20' 03'' E = 354350.5 m φ = 45° 20' 04'' y = 5472291.4 m
λ = 14° 38' 30'' N = 5023272.3 m λ = 14° 38' 47'' x = 5021169.1 m
hWGS84 = 1153.3 m HHVRS71 = 1107.6 m HTrst = 1106.0 m HTrst = 1106.0 m

Projekti u sklopu kojih su obavljena astronomska i GNSS mjerenja na trigonometrijskoj točki
Geoidne točke CROREF CRODYN EUREF

Vezne trig. točke i azimuti 183 Učka (261°)
189 Veli vrh (176°)
193 Bjelolasica (105°)
Vezne trig. točke izvan Hrvatske i azimuti 175 Snežnik, Slovenija (332°)
185 Cerk, Slovenija (22°)
I. Vrsta oronima (ojkonima, hidronima, ...)
II. Porijeklo imena (onomastika)
III. Toponim na starim kartama i planovima
IV. Toponim na službenim DGU-ovim kartama

I.
Tuhobić - planina (status imena: službeno, Registar geografskih imena, DGU)

II.

III.
TT nije označena / B. Duhovit - Provinz Kroatien (1783–1784) - First Military Survey
TT označena / Veliki Tuchovich - Coastal Zone (1821–1824) - Second military survey of the Habsburg Empire
TT označena / Tuhović - Hungary (1819–1869) - Habsburg Empire (1869-1887) - Third Military Survey (1:25000)
-----
TT označena / Tuhović  - Habsburg Empire - Cadastral maps (XIX. century) -- Hreljin, 1862

IV.
Tuhobić / 184, Tuhobić - TK25 ili HOK5 (Geoportal, DGU)
(Digitalni ortofoto 2017. i 2018. je zadani sloj na Geoportalu. Prelaskom pokazivača miša preko OSNOVA otvaraju se i drugi kartografski slojevi između kojih izabiremo Topografska karta 1:25000 ili Hrvatska osnovna karta).

Gorje Tuhobić
Okolna naselja Rijeka; Delnice; Gornje Jelenje
Kartografski izvori i
planinarske knjige

TK25 (DGU): Bakar 4515-1-1-3
HGSS:
SMAND: 12 Gorski Kotar II, 1:30.000; 12 Gorski Kotar IV, 1:30.000

Opis smještaja trigonometrijske točke

Trigonometar se nalazi na najvišoj točki prostranog travnatog bila Tuhobića.

Priznaje se žig GPP-a. Metalni žig zavaren je za metalni stupić na čijem je vrhu ploča/podloga za odlaganje dnevnika. Uz metalni stupić je i betonski a pokraj njih upisna kutija u kojoj je gumeni žig.

Prekrasan vidik s prostranog travnatoga bila pruža se na sve strane. U smjeru sjevera je planina Risnjak s dva istaknuta vrha M. i V. Risnjak. Odmah do stjenovitih vrhova Risnjaka u smjeru kazaljki na satu je Janjičarski vrh i nastavno V. i M. Bukovac. Od SSI-a protežu se niži gorskokotarski vrhovi te Strma rebar a nastavno na obzoru blizugranični slov. vrhovi. Na SI su podjednako visoki M. i V. Drgomalj (razlika u visini oko 2 m). Zatim Petehovac i Črmuž do Višnjevice i Bjele kose (kod Begova Razdolja) na istoku. Na jugoistoku se ispružila Bjelolasica, nastavno Viševica, pa V. Smolnik, Zagradski vrh i V. i M. Kobiljak na JJI . Nastavno preko sedla je blizi vrh Strgarnica i tik do njega izviruje oštri Medveđak (Medviđak). Daleko iza njih na obzoru su visoki vrhovi Sjevernog Velebita. Od JJI do JJZ otvara se vidik na more i  otoke Kvarnerskog zaljeva: Rab, Krk, Cres i Lošinj s dominantnom Osorčicom. Od JZ do ZSZ na obzoru se proteže Istra s gorama i istaknutim vrhovima: Učka (Sisol, Kremenjak, Perun, Vojak, Knezgrad) i Ćičarija (M. i V. Planik, Županj vrh, Orljak, Žbevnica). Za jako dobre vidljivosti u smjeru SZ daleko na obzoru vidimo vrhove zapadnih Julijskih Alpi. Zatim bliže hrvatske planine – „Grobničke Alpe“ sa Suhim vrhom, Obručom i Fratrom. I nastavno Gornik, Ilovnjak i Crni vrh i ispred bliža Vela Pliš. Daleko na SSZ obzoru je slovenski Snežnik. I nastavno do sjevernog obzora su bliži V. i M. Radeševo zatim Guslica i do nje stjenoviti Snježnik i Risnjak. A ispred u dubini je izviđački dom Lepenica i na istoku jezera Lepenica i Bajer.

HPO Kontrolna točka HPO, Područje: KT 14, Gorski kotar - južni dio
Planinarski portal
HPS
KT i put održava // Lokalna ili druga obilaznica HPD Zagreb-Matica // Goranski planinarski put (GPP)
HPD Platak // Riječka planinarska transverzala (RPT)
Rekognoscirao/ažurirao

D. Špoljarić, J. Jagetić (25. 3. 2017.), D. Špoljarić, M. Petrović (20. 11. 2021.)

Opis prilaznih putova i GNSS tragovi

Odvojak s D3 - raskrižje (nedaleko posjeda Za stražu) (vozilom)

Opis puta

Najbliži prilaz je proširenje uz raskrižje kolnih putova oko 1,2 km udaljeno od državne ceste D3 Delnice-Rijeka (Lujzijana). Uz proširenje/raskrižje je raspelo a nedaleko obiteljski šumski posjed Za stražu. Prilazni kolni put odvaja se desno s državne ceste Delnice-Rijeka oko 1,2 km od raskrižja na Gornjem Jelenju u smjeru Delnica. Nastavno makadamski kolni put vodi mimo kućica za odmor do prvog raskrižja. Lijevo se odvaja prilazni put do doma izviđača Lepenica a desno nastavlja prema proširenju uz drugo raskrižje i nedalekog obiteljskog posjeda. Put je uređen i nasut sitnim kamenom a manja oštećenja (vododerine) na blažoj uzbrdici iza prvog raskrižja mogu nastati nakon obilnih kiša.
Do proširenja se može kombijem i minibusom.

Duljina 1.2 km
Vrijeme 0.05 h
GNSS trag gnss/184_odvojak-s-d3_raskrizje.gpx

Raskrižje (nedaleko posjeda Za stražu) - trigonometar Tuhobić (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na Tuhobić možemo započeti na proširenju kod raskrižja kolnih putova. Od proširenja desno, mimo raspela, vodi šumski kolni put prema prijevoju a lijevo prilazni put do kućica za odmor na obiteljskom šumskom posjedu Za stražu. Pl. put vodi pravo (označeno okruglom markacijom i imenom vrha) i ulazi u šumu te u luku zaobilazi dragu i šumski kolni put. Ubrzo ponovno izlazi na kolni put i nastavlja po njemu oko 230 m te skreće lijevo na široku uređenu vlaku (strjelice smjera i okrugle markacije na bukvi s desne strane kolnog puta). Nastavno pl. put vodi po vlaki (okrugla markacija i ime vrha na bukvi s lijeve strane kolnog puta oko ). Ubrzo (nakon dvjestotinjak m) trasa pl. puta vodi blago lijevo od vlake (nema markacija ili su izblijedile) i nastavlja paralelno s vlakom. Zbog toga je najbolje nastaviti po vlaki iako uzduž nje nema markacija. Oko 850 m od početka vlake, iza blagog desnog zavoja, odvaja se desno stara vlaka. Po njoj uzbrdo po sjevernoj padini kroz visoku bukovu šumu vodi markirani pl. put do hrpta. Prelazi na drugu stranu i nastavlja po južnoj padini spuštajući se mimo drage (s lijeve strane) a potom umjereno uspinjući po stjenovito-travnatoj padini do hrpta i malog travnatog sedla. Nastavno pl. put se kratko spušta a potom nešto oštrije uspinje do hrpta iza golog stjenovitog vrha malo nižeg od vrha s trigonometrom. Dalje se put ponovno spušta do izlaska iz šume i raskrižja pl. putova u podnožju travnatog bila Tuhobića. Lijevi odvojak puta oštro se spušta i vodi do doma izviđača i proširenja/raskrižja. A pravo put nastavlja po travnatom bilu do vrha.

Duljina 2.9 km
Vrijeme 1.15 h
GNSS trag gnss/184_raskrizje_trigotuhobic.gpx

Raskrižje (nedaleko posjeda Za stražu) - trigonometar Tuhobić (strmi prilaz) (pješačenjem)

Opis puta

Uspon na Tuhobić možemo započeti na proširenju kod raskrižja kolnih putova. Od proširenja desno, mimo raspela, vodi šumski kolni put prema prijevoju a pravo vodi markirani malo duži ali lakši prilazni put vrhu. Kraći ali strmiji prilazni put vodi lijevo po uređenom kolnom putu mimo kućica za odmor obiteljskog šumskog posjeda Za stražu do raskrižja pl. putova. Pravo vodi put po vlaki do izviđačkog doma a prilazni pl. put vrhu nastavlja po šumskom kolnom putu do desnog zavoja i dalje do blagog lijevog zavoja i proširenja. Nastavno pl. put i dalje vodi po dobrom šumskom kolnom putu (gotovo ne mijenjajući visinu) do desnog skretanja uzbrdo (označeno okruglim i pojasnim markacijama, strjelicom smjera, putokazom i imenom vrha). Put dalje vodi po uređenoj stazi oštro se uspinjući kroz visoku šumu do prve vlake, prelazi ju i nastavlja još oštrije do druge vlake. Prelazi i ovu vlaku i nastavlja vrlo oštro se uspinjući (bez serpentina, gotovo pravocrtno) po dobro markiranoj stazi kroz prosjeku u nižoj šumi. I dalje po vršnoj padini do hrpta i raskrižja pl. putova na rubu šume u podnožju travnatog bila Tuhobića i nastavno po bilu do vrha.